Koenigsegg begint met productie 1600 pk sterke Jesko
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2F9fe7aef8bdc7933d_org.jpeg)
Lange tijd bleef het stil rondom de Koenigsegg Jesko. Nu is er groot nieuws, want de Zweedse hypercar moet in de lente van 2022 op de stoep bij zijn klant staan. Dit is het preproductiemodel!
De Koenigsegg Jesko werd in 2019 op de Autosalon van Genève aangekondigd en liet iedereen snakken naar adem, gezien de indrukwekkende prestaties. De hypercar heeft een V8 met dubbele turbo, die zonder de hulp van elektrokracht een duizelingwekkende 1600 pk produceert. Dat is, als je ‘m E85 geeft. Anders produceert-ie een stuk minder, namelijk 1280 pk. Het verplaatsen van al dat vermogen gebeurt via een negentraps automaat. Het is niet voor niets dat Koenigsegg deze heeft gedoopt tot Light Speed Transmission (LST), want het beweert dat dit de snelst schakelende versnellingsbak ter wereld zal zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2F98bee50d3f4ac01b_800x800ar.jpeg)
Naast de waanzinnige hoeveelheid paardenkrachten, produceert hij ook nog eens 1500 Nm aan koppel. Dat doet de achttpitter bij 5100 omwentelingen per minuut (de max ligt op 8.500 tpm). De statistieken van deze hypercar zijn dan ook om van te smullen. De Jesko genereert een indrukwekkende 800 kilogram aan downforce bij een snelheid van 250 km/h, en dan loopt op naar 1000 kilogram bij 275 km/h. Als de topsnelheid van 485 km/h gehaald wordt, dan produceert de auto precies evenveel downforce als z’n gewicht: 1400 kilogram.
Daar is de Jesko dan
Daarna bleef het dus lange tijd stil rondom de Jesko, al gaf het Zweedse bedrijf wel tussendoor als snoepje een filmpje van het geluid van de V8. Nu heeft Koenigsegg beelden de wereld ingestuurd van het preproductiemodel van de langverwachte hypercar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2F88b8144ea4901694_org.jpeg)
Gehuld in Tang Orange Pearl met zilveren en koolstofvezel-accenten is hier de Jesko zoals deze vanaf 2022 op het asfalt moet komen te staan. Qua looks zou het niet verrassend zijn als deze auto op de posters pronkt in de kamers van zowel jong als oud. Op de achterzijde gaat alle aandacht uit naar de enorme spoiler, die een groot deel van de neerwaartse kracht genereert.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2Fbf652defa0814bc3_org.jpeg)
Bij het stuur bevindt zich het zogenaamde SmartCluster-instrument. Dit display achter het stuur is volgens Koenigsegg geïnspireerd door de racerij en draait mee met het stuur. Uiteraard mag een (nieuw en geüpdatet) infotainmentscherm met touchscreen niet ontbreken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2Fb349aee7bd605b2e_800x800ar.jpeg)
Van de Jesko zullen er 125 gemaakt worden. Het gaat dan om het standaardmodel en de ‘Absolut’-edities. De eerste exemplaren moeten in de lente van 2022 bij de gelukkige klanten arriveren. En o ja, de auto kost minstens drie miljoen dollar – exclusief belastingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had