Instapversie Porsche Taycan: meer kilometers voor véél minder geld
Bij de marktintroductie van de Taycan sprak de fabrikant alleen over een Turbo en Turbo S, maar dankzij een fanatieke Porsche-dealer was al direct duidelijk dat er in iets meer dan een jaar een verdubbeling van het aantal types zou plaatshebben. Na de 4S is het nu de beurt aan de basisversie.
En met basis bedoelen we ook basis, want de Taycan, die verder zonder enige toevoeging door het leven gaat, doet het prijskaartje van de elektrische sportsedan voor het eerst tot onder de 100.000 euro brengen. De prijs van de naamloze Taycan is tevens de instapprijs van de Taycan-familie. Hij kost 87.200 euro, tegenover 110.600 euro voor de voordeligste versie tot op heden, de 4S.
Met welke batterij is de Taycan leverbaar?
De Taycan als instapversie wordt door Porsche aangeboden in verschillende configuraties. Aan de basis staat de achterwielaangedreven uitvoering met de zogeheten Performance Battery en een 240 kW elektromotor met overboost-modus tot 300 kW. De batterij kent een capaciteit van 79,2 kWh. Voor wie net iets meer wenst, is er de Performance Battery Plus. Na het bijbetalen voor het tot 93,4 kWh vergrote accupakket levert de elektromotor 280 kW, met 350 kW op de aangedreven achterwielen in overboost-functie. Porsche claimt dat met de instapversie een afstand van 431 km gehaald kan worden. Met het optionele accupakket ligt de range op 484 kilometer. Het maximum laadvermogen voor de batterij bedraagt 225 kW voor de Performance Battery en 270 kW voor de Performance Battery Plus. Voor beide versies geldt dat de acceleratie van stilstand naar 100 km/h in 5,4 tellen kan worden afgerond. De topsnelheid bedraagt 230 km/h. Ter vergelijking: de Porsche Taycan 4S komt ‘maar’ 407 of 463 km op een lading stroom.
Is er verschil met de 4S?
Porsche voorziet zijn instapmodel van het 4D Chassis Control. Standaard zijn schroefveren, die optioneel wijken voor luchtvering met elektronisch gestuurde schokdempers (PASM). Hij rolt op 19-inch wielen, die door de autobouwer Taycan Aero zijn genoemd. Achter de wielen schuilen zwarte remklauwen, een tint die ook de frontspoiler, dorpels en diffuser in de achterbumper kent. Daarmee onderscheidt de sportsedan zich niet van de tweede versie in de Taycan-familie. Verder beschikt de versie over 8-voudig verstelbare comfortstoelen, waarover bekleding van ‘een innovatief gerecycled materiaal dat de duurzaamheid benadrukt’ is getrokken. De andere modellen komen voor de dag met lederen bekleding.
Cross Turismo met vertraging onderweg
De Taycan is per direct te bestellen. Met de komst van het basismodel is de familie voorlopig compleet. De fabrikant maakt zich inmiddels op voor de lancering van een tweede carrosserievariant. Na de sedan is het de beurt aan de Cross Turismo, een opgeruigde versie. Dat model had al voorgesteld moeten worden, maar komt door een productie-onderbreking én het verkoopsucces van de sportsedan iets later dan gepland.
Half maart start de levering van de naamloze Taycan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?