Komst van Byton met grootste multimediascherm plots onzeker
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2Fbyton-productie-s.jpg)
Byton, een Chinese start-up, had zeer concrete en ambitieuze plannen in de wereld van elektromobiliteit. Maar de komst van de indrukwekkende M-Byte is plotseling heel onzeker.
De coronacrisis schijnt het bedrijf hard te hebben geraakt, weet Automotive News Europe te melden. Zo hard, dat Byton met zijn aandeelhouders heeft besloten om alle fabriekswerkzaamheden vanaf morgen (1 juli) tijdelijk stil te leggen. Daarna gaat het er alles aan doen om de financiële situatie op orde te brengen. Eerder dit jaar werd al duidelijk dat het bedrijf flink in personeelskosten had gesneden.
Grote uitdagingen
Bovendien schijnt het bedrijf een groot deel van de nog bestaande werknemers al een tijd niet te kunnen betalen. “Het coronavirus heeft voor grote uitdagingen voor Bytons financiën en productie gezorgd”, zo laat het bedrijf in een statement weten. Vooral het financiële deel heeft dus op dit moment prioriteit bij Byton.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbyton-m-byte-12.jpg)
En dat maakt de komst van de M-Byte uiterst onzeker. De marktintroductie van die auto stond gepland voor begin volgend jaar. Dat lijkt nu sowieso niet meer haalbaar, omdat de fabriek in het Chinese Nanjing zo goed als stil komt te liggen. De fabrikant was overigens al begonnen met de productie van de eerste auto’s.
Byton M-Byte
Helaas, want dat is en blijft een zeer interessant model voor de Nederlandse markt. De Byton M-Byte is een volledig elektrische SUV die vorig jaar op de IAA in Frankfurt werd voorgesteld. Het was tevens al mogelijk om de auto te bestellen. De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor en een batterij, die afhankelijk van de versie een capaciteit heeft van 72 of 95 kWh. De range varieert van 360 km voor de 200 kW sterke versie, 435 km voor de vierwielaangedreven versie met 300 kW tot 460 km voor de achterwielaangedreven uitvoering met 300 kW.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbyton-m-byte-17.png)
Indrukwekkend is ook het unieke 48-inch display, dat binnenin over de gehele breedte van de auto loopt. Daarmee zou de Byton M-Byte met afstand de auto met het grootste multimediascherm op de markt zijn. Dat alles zou al beschikbaar zijn vanaf zo’n €45.000 (exclusief belastingen etc.). De fabrikant liet dit jaar al weten dat de M-Byte als eerste naar Nederland zou komen.
Grote plannen
Bovendien had Byton nog veel meer plannen. Vorig jaar vertelde het al aan Autovisie dat het van plan was om per jaar zo’n 300.o00 auto’s te bouwen. Niet alleen de M-Byte als SUV, maar ook andere modellen. “We hebben één platform ontwikkeld waar nog twee tot drie andere modellen op kunnen bouwen. De K-Byte wordt een sedan en we hebben het prototype daarvan al met de wereld gedeeld. Ook zijn we bezig met de ontwikkeling van een MPV”, zo liet Martin Schöll, Senior Digital Product Manager, toen weten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F20180602-job2-ext-bty-34-front-01-1.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had