Komt er nu echt een nieuwe Wiesmann aan?
Gaat het er toch echt van komen dat de Duitse sportwagenbouwer Wiesmann nieuw leven wordt ingeblazen? Zo ziet het er wel naar uit. De eigenaar van het merk stuurt twee foto’s de wereld in van een gecamoufleerde testauto.
De testwerkzaamheden maken deel uit van Project Thunderball en dat is de ontwikkeling van een nieuwe sportwagen. “Thunderball belooft een sportwagen te worden die past bij het moderne tijdperk, maar toch het Wiesmann-DNA van tijdloze design-elegantie gecombineerd met verbluffende maar verfijnde prestaties fel behoudt”, zo geeft het automerk aan.
Onafhankelijk Europees sportwagenmerk
“Zoals elke Wiesmann ervoor, zal Thunderball zorgvuldig worden gemaakt door velen van het team dat heeft bijgedragen aan de groei van dit iconische Duitse merk, het laatste echt onafhankelijke Europese sportwagenmerk dat nog bestaat.” Het bedrijf sluit af met de woorden: “De volledige details van Project Thunderball worden binnenkort onthuld”, bericht het bedrijf.
Onthulling aanstaande
Wiesmann is al langere tijd met een comeback bezig, al hebben de grondleggers van de voormalige autofabrikant er niets meer mee te maken. De nieuwe eigenaar wil de historie verlengen door een nieuw model uit te brengen. De komst van de sportwagen werd al geruime tijd geleden aangekondigd, maar na het statement volgde volledige radiostilte. Nu geeft Wiesmann weer een teken van leven. Wanneer de onthulling van het nieuwe model staat gepland, is nog niet bekend. Op social media is de onderneming sinds enkele weken weer actief. Vandaag werden dus de foto’s van een gecamoufleerde roadster uitgestuurd.
20 jarige bestaan
Van oorsprong is Wiesmann een familiebedrijf, dat in 1988 door de gebroeders Martin en Friedhelm Wiesmann werd opgericht. Zij zetten in het Duitse Dülmen een fabriek neer, dat later werd vervangen door een onderkomen in de vorm van hun beeldmerk, de gekko. Het bedrijf maakte verschillende producten, zoals hardop voor cabriolets. In 1993 verscheen het eerste model, een roadster. Hoewel zelf ontworpen en in eigen beheer vervaardigd, maakte het bedrijf gebruik van BMW-techniek. Voor de aandrijving zorgde een zescilinder benzinemotor. De sportwagen evolueerde in de loop der jaren. Er kwam zelfs een coupé naast. De ondernemers bleven trouw aan de BMW-aandrijflijnen, inclusief een V8.
Precies 25 jaar na de oprichting van het bedrijf, moesten de broers Wiesmann het faillissement aanvragen. In twintig jaar tijd maakten zij zo’n 1600 sportwagens. Drie jaar nadat het doek viel, nam een Engelse investeerdersgroep het bedrijf over. Het bedrijf heet nu Wiesmann Sports Cars GmbH en wil verder gaan waar de roadsterfabrikant ooit stopte.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar