Hyundai Kona Electric komt 1000 kilometer ver in ‘langzaamste race ooit’
Een bijzondere mijlpaal voor Hyundai deze week. De populaire Kona Electric reed namelijk meer dan 1000 kilometer op een lading stroom.
We zeggen er meteen bij: het gaat hier niet om fabrieksopgaves. Want volgens de WLTP-meetmethode komt een Kona Electric namelijk maximaal ‘maar’ 484 kilometer op één lading stroom, in het geval van de 64 kWh-versie. De variant met kleinere batterij (39 kWh) stopt op papier na 305 kilometer met rijden.
Hypermile-test
Hyundai stelde zich recent echter als doel om minstens 1000 kilometer met de Kona Electric (64 kWh) te rijden. En dat lukte, want tijdens een zogenoemde hypermile-test kwamen drie verschillende Kona’s 1018,7, 1024,1 en 1026 kilometer ver. Dat betekent dat de drie auto’s een verbruik van respectievelijk 6,28, 6,25 en 6,24 kWh per 100 kilometer wisten te bewerkstelligen. Indrukwekkend, want de EV heeft op papier een verbruik van 14,7 kWh per 100 kilometer.
Maar dat verbruik en die afstand haalde de fabrikant natuurlijk niet door de openbare weg op te gaan. Nee, in plaats daarvan vond de sessie plaats op de Lausitzring, een afgesloten testbaan. Bovendien was het geen saaie test die enkel door Hyundai werd uitgevoerd: dit was een echte race.
Wedstrijd
Die werd gereden tussen drie teams die elk een eigen auto reden. De redactie van het Duitse Auto Bild, techneuten van Hyundai Motors Duitsland en leden van het PR-bureau van het merk gingen met elkaar de strijd aan op het circuit. Niet om de snelste ronde te rijden, maar om de meeste kilometers uit het accupakket van de Kona te halen.
Daarvoor gingen de drie teams uiteraard op zoek naar de beste omstandigheden. Zo was de dagrijverlichting ingeschakeld, het multimediascherm uitgeschakeld en stonden de auto’s op Nexen Nfera SU1-banden (215/55R17), een lageweerstandsband die de fabrikant af-fabriek monteert.
Airconditioning
Wel werd de race gereden op een warme dag, want het was buiten 29 graden. Hoewel het niet verboden was om de airco te verbruiken, durfde geen enkel team het ondanks de temperaturen aan om die in te schakelen en kilometers te verliezen.
De race duurde uiteindelijk bijna 35 uur. Tussendoor wisselden de teams uiteraard van bestuurder, en tikten ze een gemiddelde snelheid van 30 km/h aan. Volgens Hyundai de juiste snelheid om een gemiddelde stadsrit te simuleren.
Batterijcapaciteit Hyundai Kona
Ondanks dat de test liet zien hoeveel kilometers de Kona in optimale omstandigheden in zich heeft, trok de fabrikant nog enkele interessante conclusies. Zo bleek dat bij een batterijcapaciteit van 3% de Kona nog in staat is om 20 kilometer te rijden. Toen de capaciteitsmeter op 0% kwam te staan, reed de Kona nog altijd een aantal honderd meters door, om daarna zonder stroom door te rijden en abrupt te stoppen. Dan activeert de Kona namelijk zelf om veiligheidsredenen de automatische handrem.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?