Koop jij in de toekomst een Volkswagen, dan rij je deels een Hyundai
Als je in de toekomst een kleine volledig elektrische Volkswagen koopt, dan is de kans groot dat je in een auto rijdt die deels afkomstig is van Hyundai. De Duitse en Koreaanse autofabrikanten gaan namelijk nauw samenwerken.
Volkswagen sloot eerder al een deal met Xpeng en SAIC voor in ieder geval twee Chinese modellen en platformontwikkeling in. De deal met Hyundai is veel meer op Europa gericht.
De samenwerking tussen Hyundai en Volkswagen
Volkswagen gaat gebruik maken van accupakketten van Hyundai Mobis, de dochteronderneming van de fabrikant die componenten maakt voor auto’s. En niet alleen voor Hyundai’s dus, in de toekomst ook voor Volkwagens.
En het zijn geen afdekkapjes of interieurdelen die Hyundai aan de Duitsers levert, maar het volledig accupakket inclusief alle hard- en software die erbij komt kijken.
De accupakketten worden naar verluidt niet alleen gebruik voor auto’s van Volkswagen, maar voor de hele Volkswagen Group. Zo zullen ook Cupra’s en Skoda’s de onderdelen krijgen.
Brandveiligheid, grondstoffen en opladen: Verschil accu’s elektrische auto’s uitgelegd
De auto’s die de Hyundai-techniek krijgen, staan op de nieuwe generatie EV-platforms van VW. Verwacht wordt dat het gaat om de goedkopere elektrische auto’s in het modellengamma, bijvoorbeeld de ID.2.
Fabriek in Spanje
Hyundai Mobis gaat zelfs een nieuwe batterijfabriek openen in Spanje nabij de fabriek van Volkswagen waar de kleine elektrische modellen gebouwd gaan worden.
Door de accupakket extern te laten produceren, bespaart VW wellicht wat geld. Hierdoor kunnen ze de elektrische auto’s goedkoper in de markt zetten.
Goedkope productie is nodig. Het merk wil de Volkswagen ID.2 voor minder dan 25.000 euro verkopen. Wat je voor het geld krijgt, zie je in onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Hyundai hét liefhebbersmerk van de toekomst? Dit is de nieuwe RN24
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is