Koop je dit horloge, dan krijg je er een Porsche 718 Spyder RS bij
Mooi horloge, nietwaar? Het uurwerk is ontworpen door Porsche Design en wordt met de hand gemaakt in de eigen fabriek van Porsche in Zwitserland. Oh, en als je het koopt, krijg je er een Porsche 718 Spyder RS bij.
Dat is een model dat we al een tijdje aan zagen komen. Simpel gezegd is het de open variant van de 718 Cayman GT4 RS, met dezelfde hoogtoerige, 500 pk en 450 Nm sterke 911 GT3-motor aan boord. De 718 Spyder RS is echter iets lichter: 1410 kilo.
Porsche 718 Spyder RS is 5 kilo lichter
Het scheelt maar 5 kilo in vergelijking met de Cayman, dus het effect op de prestaties is minimaal. Beide flitsen in 3,4 seconden naar 100 km/h en halen een top van meer dan 300 km/h. De open Spyder is iets ‘langzamer’: 308 tegenover 315 km/h.
Luchtinlaten links en rechts op oorhoogte
De Cayman GT4 RS is oorverdovend luid, met name omdat de luchtinlaten van de motor vlak achter de inzittenden zijn geplaatst, op de plek van de achterste zijruitjes. We zijn benieuwd hoe de geluidsbeleving in de Spyder is.
Want ook die heeft de luchtinlaten op oorhoogte zitten, links en rechts achter de cabine. En door het gebrek aan dak kun je de sound uit het lichtgewicht uitlaatsysteem optimaal horen. De toerenbegrenzer van de motor grijpt pas bij 9000 tpm in.
Alleen te bestellen met PDK-transmissie
Net als de Cayman GT4 RS is de Spyder RS alleen te bestellen met een PDK-transmissie met dubbele koppeling. De bak is ook zelf te bedienen, via flippers achter het stuur of met de pook op de middenconsole.
Geen achtervleugel, wel een ducktail
Aan de voorkant is de 718 Spyder RS vrijwel gelijk aan de GT4 RS, met dezelfde aero-elementen en dezelfde voorklep van met koolstofvezel versterkte kunststof. De Spyder heeft geen achtervleugel, maar wel een behoorlijk in het oog springende ducktail.
Handbediende softtop uit twee delen
Een elektrisch bedienbare cabriokap heeft de nieuwste Porsche niet. Het softtopje bestaat uit twee delen, moet met de hand worden verwijderd en is mede daardoor 16,5 kilo lichter dan het dak van de 718 Boxster.
Deze Volkswagen ID. Buzz is een ode aan de Porsche Renndienst-bussen
Mechanisch sper op de achteras
Porsche geeft de 718 Spyder RS standaard een met 3 centimeter verlaagd, actief sportonderstel mee. Ook inbegrepen is Porsche Torque Vectoring met een mechanisch sper op de achteras. De rijhoogte, het camber en de stabilisator zijn instelbaar.
Optioneel met Weissach-pakket
Optioneel is het Weissach-pakket. Dat voegt tal van koolstofvezel details toe. Ook kunnen klanten in combinatie met het pakket kiezen voor nóg lichtere wielen van gesmeed aluminium.
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
Porsche introduceert de 718 Spyder RS in juli in Nederland. Wat het model gaat, kosten is nog niet bekend. De Cayman GT4 RS kost minimaal 246.300 euro, dus zal de Spyder waarschijnlijk ook rond dat bedrag uitkomen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Er is weinig veranderd aan de nieuwe Porsche 911 GT3. En dat is prima
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Porsche is bezig met een opmerkelijke 6-taktmotor, zo werkt het
-
Deze superzeldzame, straatlegale Le Mans-racer kun jij kopen!
-
Slijp de hooivorken! Deze kinderauto van Porsche zet aan tot roken
-
De échte reden waarom je een Porsche met je linkerhand start | Sjoerds Weetjes 410
-
Nieuwe Porsche [vul in type] is de [vul in superlatief] ooit
-
Volkswagen-managers willen geen Volkswagen rijden, starten rechtszaak