Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 28 jun 2020
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: occasion Lancia Ypsilon (2011-2017)

De Lancia Ypsilon geeft het woord stadsauto een andere betekenis. Waar moet je op letten bij een tweedehands exemplaar? 

De Ypsilon is een typisch Italiaans stadsautootje, wat vooral te zien is aan het mooie design. Misschien zelfs een gevalletje ‘vorm volgt functie’. En hoewel je het niet meteen zou zeggen, deelt hij zijn basis met de Fiat 500. De Ypsilon is alleen negen centimeter langer en heeft twee deuren extra.  

Carrosserie 

Nieuw was de Lancia Ypsilon een van de duurste auto’s in zijn segment. Waar de prijs van veel van zijn concurrenten onder de 10.000 euro bleef, moest je voor de Ypsilon al snel richting de 13 mille neertellen. Maar met zijn smaakvolle verschijning wist hij die prijs wel te rechtvaardigen. Want geen van de concurrenten in dit segment ziet er zo stijlvol uit. De auto die het dichtst in de buurt komt, is de Fiat 500. Ten opzichte van zijn voorganger is de Ypsilon aardig gegroeid, en dat had zo zijn reden: hij kreeg twee extra deuren. In de lengte is de Ypsilon 3 centimeter gegroeid tot 3,84 meter, en de wielbasis is met 2 centimeter toegenomen tot 2,39 meter. Qua hoogte en breedte is hij juist kleiner geworden: met 1,66 meter is hij 4 centimeter slanker geworden en met 1,51 meter is hij 2 centimeter lager geworden. Het grootste gedeelte van het aanbod is in een parelmoer witte kleur uitgevoerd, en dat geeft de Ypsilon een chique uitstraling.

Lancia Ypsilon

Interieur 

In het interieur is de Ypsilon niet zo luxe als de buitenkant doet vermoeden. Een goed voorbeeld daarvan is de centraal geplaatste, slecht afleesbare tellerunit met een grove schaalverdeling. De stoelen zitten lang niet zo goed als hun uiterlijk doet vermoeden en de zitpositie is net als in de Fiat 500: te hoog en met weinig ondersteuning. Ook op de achterbank kan het beter. Door de zeer korte zitting is het – ietwat overdreven – bijna een veredelde stoeprand, waardoor volwassenen er niet fijn zitten. Bovendien is de ruimte achterin krap, ondanks de toegenomen lengte ten opzichte van zijn voorganger. Waar het bij de voorganger mogelijk was om alcantara in het interieur te bestellenkon dat bij deze generatie Ypsilon niet meer. In de kofferbak is er met de bank rechtop 30 liter winst tot een inhoud van 245 liter. Gooi je de bank platdan is er 75 liter minder inhoud beschikbaar dan in het voorgaande model; het maximum staat bij deze generatie op 820 liter.

Lancia Ypsilon

Motoren 

Vanaf het begin was er keuze uit drie motoren: twee 1,2-liter viercilinder motorenmet de keuze uit benzine of bi-fuel (lpg en benzine). De benzinevariant was tot 2013 leverbaar, de bi-fuel tot 2015. Daarnaast was er de TwinAir tweecilinder turbomotor met 85 pk. Die motor werd geleverd tot en met 2014. Vanaf 2013 kwam er een 80 pk sterke TwinAir CNG-motor bij, die op zowel aardgas als benzine kon rijden. Vanwege milieueisen werd de TwinAir 85 vanaf 2014 vervangen door de TwinAir 80, zodat het energielabel weer een tintje groener kleurde. Na de facelift in 2015 waren de 1,2-liter viercilinder beschikbaar, en de tweecilinder TwinAir 80die tevens als TwinAir CNG-motor te krijgen wasIn het aanbod komt de TwinAir 85 motor in combinatie met handbak veel voor. Dit is een motortje dat nogal humeurig kan overkomen, maar boven de 2000 toeren wordt het een pittig beestje. Onder de 2000 toeren is de motor nogal brommerig en in de Eco-stand is hij dan erg trillerig. De Eco-stand is sowieso overbodig, gezien het slecht 0,5 km/l scheelt in het verbruik. Ook wijkt de motor sterk af van de fabrieksopgave: Lancia communiceerde 1 op 23, maar 1 op 17 is realistischer. Er zijn zelfs eigenaren die niet verder kwamen dan 1 op 13 in de Eco-stand. En bij tegenwind op de snelweg schiet het verbruik omhoog. 

Lancia Ypsilon

Transmissie 

Gedurende de hele productieperiode was er de keuze uit twee transmissies: een handgeschakelde vijfbak of een gerobotiseerde vijfbakverkocht onder de naam Dolce Far Niente. De handbak schakelt prima en er zijn geen problemen over bekend. Over de gerobotiseerde bak kunnen bij hogere kilometerstanden wel wat problemen optreden; zo kan de bak in de vijfde versnelling blijven hangen. Een handbak is de verstandigste en ook de leukste keuze in de Ypsilon.

Wielophanging 

De rijeigenschappen van de Lancia Ypsilon zijn sportief te noemen. De hippe Italiaan levert een mooie mix van comfort en dynamiek. Sturen doet hij zelfs beter dan de Fiat 500; het weggedrag is veilig en op de limiet ronduit vermakelijk. De elektrische stuurbekrachtiging is hierbij wel een minpuntje, want die is vrij gevoelloos. Ook kan de auto op korte oneffenheden vrij stug zijn, maar dat komt door de vrij sportieve afstelling van het onderstel. 

Lancia Ypsilon

Welke moet ik hebben? 

Omdat de gerobotiseerde bak dus gebreken kan krijgen en er met de handbak eigenlijk niks mis is, valt de keuze als snel op die laatste. Er zijn grofweg vier uitvoeringen: Silver, Elefantino, Gold en Platinum. Vooral de Gold en Platinum zijn rijk aangekleedmeer heb je eigenlijk niet nodig. De Black & Red is echter de leukste uitvoering om te zien. Die variant is uitgevoerd in een two-tone lak, rood onder en zwart boven. Die kleuren zijn ook terug te vinden in het interieur en passen goed bij het sportieve karakter van de Ypsilon. Het vlotste motortje is de TwinAir 85, dus ook die is een must. 

Lancia Ypsilon

Moet dit hem worden? 

De Lancia Ypsilon is een leuk stadsautootje met sportieve rijeigenschappen. Het is niet de ideale auto om lange mensen in mee te nemen, maar daar koop je hem doorgaans ook niet voor. Je koopt deze auto vanwege het karakter, het mooie design, het rijplezier en z’n compacte afmetingen. Kwalitatief is er niet veel aan te merken op de Ypsilon, en het is bovendien een pluspunt dat je hem niet vaak op de weg tegenkomt. 

Tijdlijn 

2011 start verkoop eerste modellen +++ 2014 vervangen Twin Air 85 door TwinAir 80 +++ 2015 Facelift +++ 2017 stop verkoop nieuwe modellen buiten Italië 

Lancia Ypsilon

Onderdeelprijzen (incl. montage & btw) 

Remblokken voor 185,- 

Remschijven voor 311,84 

Airco condensor 490,-  

Onderhoudskosten 

10.000 km/jaarlijkse beurtvanaf€ 234,– 

30.000 kmvanaf 385,– 

Set wielen 185/55/R15 475,– incl. montage, balanceren etc. 

Prijzen gelden voor een Lancia Ypsilon TwinAir 85 uit 2013. 

Lancia Ypsilon

Kopen

  • Bijzonder design
  • Stijlvol interieur
  • Eigen identiteit

Niet kopen

  • Korte zitting achterbank
  • Rommelige ergonomie
Lancia Ypsilon

Denk ook eens aan een… 

Kia Picanto (2011-2017) 

Zeer ruim achterin, betrouwbaar, 7 jaar garantie, goede afwerking in interieur. Wel een lome motor en een flinke afwijking in het verbruik ten opzichte van de fabrieksopgave. 2.55515.950 euro 

Kia Picanto, zuinige occasion, 5.000 euro

 Skoda Citigo (2012-2017) 

Fijn rijgedrag met een ietwat softe demping, betere kwaliteitsbeleving dan in de Lancia. Lekker klein en overzichtelijk karretje. 3.94913.409 euro  

Skoda Citigo

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.