Autovisie
Autovisie Nieuws 23 okt 2022
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer – tweedehands Peugeot 308: problemen, uitvoeringen, prijzen

De Peugeot 308 II (2013 – 2021) is een stijlvolle middenklasser met moderne techniek. Waar moet je op letten als je hem als occasion koopt? Lees onze koopwijzer van de tweedehands Peugeot 308: problemen, uitvoeringen, prijzen en meer.

Ingetogen elegante vormgeving, een verrassend interieur, moderne motoren en moderne technologie. Met de tweede generatie 308 heeft Peugeot een echt succesnummer in handen. Het model wordt in 2014 uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’ en is ook op de occasionmarkt terecht een geliefde keuze.

Carrosserie

De Peugeot 308 II staat op het nieuwe, modulaire EMP2-platform. Door toepassing van aluminium, kunststof en composietmateriaal weegt hij zo’n 140 kg minder dan de uitgaande 308 I. De eerste carrosserievariant is de 4,25 meter lange vijfdeurs hatchback. Kort daarna volgt de 33 centimeter langere SW.

Peugeot 308

De licht karikaturale vormgeving van de eerste generatie maakt plaats voor een strakker en tijdlozer design. Chiquere en sportievere uitvoeringen, zoals de Allure, de GT, GTi en GT-line, zijn herkenbaar aan een andere voorbumper, die bij de sportieve versies wordt aangevuld met een sportpakket.

Fijne fabrieksopties zijn full-led koplampen, een panoramadak en extra donker getint glas vanaf de B-stijl. Het faceliftmodel van 2017 heeft een hoekiger vooraanzicht met nieuwe koplampen en andere grilles.

Interieur

De middenklasser heeft een eigen versie van de i-Cockpit met een laag gemonteerd, driespaaks sportstuur en een hoog geplaatst analoog instrumentarium. Vrijwel alle functies, van het infotainment en de navigatie tot de voertuig- en klimaatinstellingen, worden bediend door middel van een centraal touchscreen. Alleen de instapmodellen missen deze voorziening.

Peugeot 308

De zitpositie voorin is uitgebreid instelbaar, de beenruimte achterin houdt niet over. Fabrieksopties zijn onder meer leer of alcantara, keyless entry & start, actieve parkeerhulp met camera, verwarmbare voorstoelen met massagefunctie, Denon HiFi, ‘actieve’ cruise control en het Driver Sport Pack. Het faceliftmodel beschikt over TomTom-navigatie, Apple Carplay/Android Auto, adaptive cruise control en een digitale i-Cockpit.

Motor

Benzinemotoren zijn de atmosferische driecilinder 1.2 PureTech (82 pk, 118 Nm), gevolgd door de direct ingespoten turbo-driecilinder 1.2 PureTech/THP (110-130 pk, 205-230 Nm). Ook de viercilinder 1.6 THP (125-270 pk, 200-340 Nm) heeft directe inspuiting en een turbolader. De sterkste uitvoeringen zijn gereserveerd voor de 308 GTi. Dieselmotoren zijn de 1.6 BlueHDi (100-120 pk, 254-300 Nm) en de 2.0 BlueHDi (150-180 pk, 370-400 Nm). Later verschijnt de 1.5 BlueHDi (100-130 pk, 250-300 Nm).

Peugeot 308

Het bekendste aandachtspunt bij de 1.2-benzinemotor zijn de afbrokkelende belt-in-oil distributieriemen. Loslatende rubberdeeltjes kunnen de oliezeef en oliekanalen vervuilen, waardoor motorschade kan ontstaan. Ook defecte nokkenasverstellers vallen onder de mogelijke gevolgschade. Veel riemen zijn onder garantie vervangen. Controleer altijd in de onderhoudshistorie of dit aantoonbaar is gebeurd. Bij de diesels komen weleens problemen met het AdBlue-systeem en de AdBlue-tank voor.

Transmissie

De instapmotoren zijn verbonden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een handgeschakelde zesbak is standaard vanaf de 1.2 PureTech 130 en de 1.6 BlueHDi 115. De 1.2 PureTech 130, de 1.6 PureTech 225 GT, de 1.5 BlueHDi 130 en de 2.0 BlueHDi 180 GT zijn verkocht met een EAT6 (‘Efficient Automatic Transmission’) zestraps automaat. Diezelfde zestraps automaat is geleverd op de 1.6 BlueHDi 120 en de 2.0 BlueHDi 150 en 180.

Peugeot 308

Vanaf de facelift heeft de 1.2 PureTech 110 een handgeschakelde zesbak, net als de 1.5 BlueHDi 100. De 1.2 PureTech 130, de 1.5 BlueHDi en de 2.0 BlueHDi 180 zijn leverbaar met een nieuwe achttraps automaat, de EAT8. De EAT-koppelomvormerautomaten zijn degelijk en duurzaam. Pas bij de handbakken op voor slijtage van de koppeling en (bij diesels) van het tweemassavliegwiel.

Wielophanging

Ondanks het nieuwe platform houdt Peugeot vast aan een vertrouwde set-up met een onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke torsie-achteras. De constructie zorgt voor solide rijeigenschappen, maar mist de finesse van een multlink-achteras.

Toch is de 308 als geheel een fijn rijdende auto. Het stuurplezier is groot, net als bij de vorige 308, en dat gaat niet ten koste van het comfort dat je van een gezinsauto verwacht. De wielmaten beginnen bij 15-inch staal met wieldoppen en dat loopt op tot 19-inch lichtmetaal voor de GTi.

De GT en GTi hebben een stugger, verlaagd sportonderstel en een aangepast remsysteem. Rammelende onderstelgeluiden komen vooral voor bij vroege bouwjaren. Meestal is de oorzaak onder garantie verholpen met de montage van nieuwe schokdempers of een modificatieset.

Welke moet ik hebben?

Nieuw is de Peugeot 308 II hoofdzakelijk verkocht met bijtellingsvriendelijke dieselmotoren. Het leeuwendeel hiervan is inmiddels naar het buitenland verdwenen, maar dat neemt niet weg dat de middenklasser zelfs met de instap-spaardiesels erg fijn rijdt.

Peugeot 308

De lekkerste allround-benzinemotor is de 1.2 PureTech met 130 pk. Uitvoeringen heten Accès (15-inch wieldoppen, airco, radio met monochroom-display), Active (16-inch lichtmetaal, cruise control, leren stuur, klimaatregeling, kleurentouchscreen, Bluetooth, parkeersensoren achter) en Allure (led-koplampen, mistlampen, sportstoelen, Connect Nav, elektrische handrem).

De GT-line heeft onder meer 17-inch lichtmetaal, een sportpakket en alcantara bekleding. De GT voegt 18-inch wielen, navigatie en het Driver Sport Pack toe; de GTI heeft 19-inch wielen en speciale kuipstoelen. Ook interessant zijn de extra compleet uitgeruste Première, Style en de Blue Lease/Blue Lease Executive.

Moet dit hem worden?

Elegante vormgeving, een verfrissend i-Cockpit interieurconcept, een degelijke afwerking en ouderwets rijplezier: het zijn allemaal eigenschappen die in het voordeel spreken van de tweede generatie Peugeot 308. Voor occasionkopers is het goed nieuws dat deze modelgeneratie zich van zijn voorgangers onderscheidt met een bovengemiddeld goede bouwkwaliteit.

Ook ten opzichte van de concurrentie staat de Franse middenklasser zijn mannetje. Ben je in de markt voor een stijlvolle middenklasser met moderne techniek, aansprekende rijeigenschappen en een rijke uitrusting, dan is de 308 II een uitgelezen keuze.

Dit kosten ze

Op Gaspedaal.nl beginnen de prijzen bij 6000 euro voor een 308 1.2 VTi Accès (2014, 194.000 km) en 6500 euro voor een 308 SW 1.2 PureTech Allure (2014, 180.000 km). Een 308 1.6 THP Première (2014, 101.000 km) kost 10.400 euro en een 308 SW 1.2 PureTech BlueLease Premium (2015, 113.000 km) 12.300 euro. De voordeligste 308 GTi (2015, 75.000 km) komt in beeld vanaf 22.450 euro.

De ondergrens voor het faceliftmodel is 8450 euro (308 SW 1.2 PureTech Active, 2017, 177.000 km) en dat eindigt bij 28.950 euro voor een 308 SW GT-line 1.2 PureTech EAT8 (2020, 27.000 km). Voor diesels ligt de bandbreedte tussen 5250 voor een 1.6 BlueHDi Blue Lease (2015, 300.000 km) en 30.000 euro voor een 1.5 BlueHDi GT-line EAT8 (2020, 27.000 km).

Onderdeelprijzen

  • Remblokken voor, per set € 68,81
  • Draagarm vooras, alu, per stuk € 123,52
  • Goodyear EfficientGrip Performance, 225/40 R18, per stuk vanaf € 90,30
  • Distributieset compleet € 97,88 Waterpomp, vanaf € 77,88
  • Koppeling inclusief druklager, vanaf € 233,43

Prijzen gelden voor een Peugeot 308 SW 1.2 PureTech van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

  • Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 200,–
  • Grote onderhoudsbeurt vanaf € 350,–

Het onderhoudsinterval (1.2 PureTech) is 30.000 kilometer/2 jaar.

Pluspunten

  • + elegante vormgeving
  • + verfrissende i-Cockpit
  • + smeuïge motoren
  • + solide bouwkwaliteit

Minpunten

  • – oppassen voor THP-kinderziektes
  • – bescheiden beenruimte achterin

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.