Koper voor mysterieuze Tucker Convertible moet nog geboren worden
Tien jaar geleden verscheen de Tucker Convertible op de veiling van Barrett-Jackson. Maar voordat de biedingen van start konden gaan, trok de verkoper zich al terug. Hij zou de auto bij nader inzien niet willen verkopen. De auto is nog steeds onverkocht, ondanks dat er wel weer een bordje ‘Te koop’ aan hangt.
Een Tucker Convertible, wie heeft er niet van gehoord? Welnu, wellicht heeft menigeen zelfs nooit van Tucker gehoord, maar al helemaal niet van de soft top-versie. Het Amerikaanse merk, dat in 1948 met een sedan (die 48 Sedan heet) op de markt kwam en na 51 auto’s alweer failliet was door invloeden van de andere Amerikaanse autobouwers, zou volgens de restaurateur van de Tucker Convertible louter een conceptversie van de softtop-auto hebben gemaakt. Het model zou productienummer 57 dragen en nooit compleet afgewerkt zijn. Hij bleef in fabriek achter nadat het faillissement werd uitgesproken.
Tucker Convertible bestaat niet
Althans, dat claimt de bezitter van de Tucker Convertible. Jay Follis van de Tucker Automobile Club of America geeft aan dat hij nergens in de officiële documentatie van de club is tegengekomen dat Tucker een Convertible heeft gebouwd of er überhaupt aan werkte. Follis kwam met dat statement toen de onafgewerkte auto in 2009 het daglicht zag. Toen was al de bedoeling dat de open variant van de Tucker in de verkoop zou gaan.
De verkoper geeft aan dat hij wel de historie van het model in kaart heeft kunnen brengen en zelfs een bevestiging van een oud-medewerker van Tucker over het bestaan van de auto kreeg. Het model zou lange tijd bij het bedrijf Lenki Engineering hebben gestaan. De onderneming deed onderzoekswerk voor Tucker. Het studiemodel is na het faillissement aan een medewerker van het ingenieursbureau verkocht, schrijft de verkoper. Na omzwervingen kwam de auto in de openbaarheid. Accelerate Auto Group heeft bij de advertentie een aantal documenten gezet.
Prijs Tucker Convertible meer dan gehalveerd
De auto staat nu te koop. Daar kun je beter ‘nog steeds’ aan toevoegen. Waar in 2009 aan een verkoopprijs van vijf miljoen dollar voor het ongerestaureerde exemplaar werd gedacht, was de vraagprijs voor het kant-en-klaar model in 2018 al gezakt tot 3.498.000 dollar. Vandaag de dag bedraagt de vraagprijs bij Accelerate Auto Group precies 2.199.000 dollar, al vraagt het bedrijf uit Texas er via Ebay 24.000 dollar minder voor. In januari 2019 veilde RM Sotheby’s chassisnummer 40 van de 48 Sedan. De auto met een nieuwprijs 3.900 dollar werd voor 1,6 miljoen dollar afgehamerd.
Cabriolet was onafgewerkt
Naar verluidt zijn voor de bouw van de in 1951 onafgewerkte cabriolet veel originele onderdelen gebruikt, waaronder de motor. Toen werden meer auto’s opvallend, aangezien van de sedan slechts 51 stuks zijn gemaakt. Het bedrijf, dat leverde officieel alleen de vooruitstrevende 48 sedan.
Van fraude verdacht
De man achter het automerk was Preston Tucker. Hij werkte bij onder andere Pierce-Arrow, Cadillac en Ford, stond aan de lopende band en in de verkoop en bouwde ook zijn eigen racewagens. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bedacht de Amerikaan zijn plannen om een eigen auto te bouwen. Het model met de motor achterin, onafhankelijke wielophanging en schijfremmen op alle wielen zag er uit als een ‘Torpedo op Wheels’, wat hem de roepnaam Torpedo opleverde. Preston koos echter voor de aanduiding Tucker 48 om een eventuele en onterechte link met de oorlog te voorkomen.
De auto was in vijf dagen ontworpen. Het model werd in een voormalige fabriek voor de B-29 bommenwerper in Chicago geproduceerd. De bouw van de auto’s was goed en wel onderweg toen de ‘U.S. Securities and Exchange Commission’ een inval in het bedrijf deed. Door de actie, die gevoed was door General Motors, Ford en Chrysler, ging het bedrijf failliet. Preston werd vrijgesproken voor de beschuldigingen van fraude. Van de 51 auto’s waren er toen 25 verkocht, waarvan er acht waren afgebouwd, aldus Jay Follis.