Autovisie
Autovisie Nieuws 19 jul 2021
Leestijd: 3 minuten

Krachtpatser Audi RS 3 toont spierballen

Met terugwerkende kracht kun je stellen dat de eerste generatie RS 3 Sportback een wel heel belegen model was, want zie hier de allernieuwste editie. Wat een dikzak zeg.

Voor de nieuwste generatie A3, zoals die in maart 2020 werd gepresenteerd, zochten de Audi-designers de minimale breedte van de deuren op, om zodoende de wielkasten te accentueren. Het is een gekozen ontwerpelement om het vierwielaandrijfconcept van de Duitse autobouwer te benadrukken. Voor de RS 3 kiest de ontwerpafdeling er niet voor om het middendeel verder naar binnen te trekken, maar om juist de wielkasten verder uit te bouwen. Daardoor oogt de RS 3 als een atletische bodybuilder. Niet alleen de voor- en achterschermen komen verder naar buiten, ook de wielen en liefst 33 mm. Het 19 inch grote schoeisel vult de wielkasten op, wat ook komt door de carrosserie 25 mm (t.o.v. S3 10 mm) lager boven het asfalt te hangen.

Uitgebouwd koetswerk

Het uit zich aan de voorzijde in een stoer voorkomen. De grille, die standaard in glanzend zwart wordt uitgevoerd en optioneel matzwart is, is enorm breed. Aan weerskanten van het kunststoffen rooster zijn extra luchtgeleiders geïntegreerd om zo de luchtstroom richting de voorste wielen te sturen. De brede koets van de RS 3 wordt aan de achterzijde ook benadrukt. Het zwarte rooster op de bumper geeft de auto meer breedte, terwijl de ‘stootrand’ zelf uiteraard ook is uitgedijd. Half onder de bumper hangen de ovalen uitlaateindstukken. Audi voorziet de pijpen voor de eerste maal van variabele kleppen. Het motorgeluid wordt zo afgestemd op de gekozen rijmodus en rijomstandigheden door ze eerder of half te laten openen. Optioneel levert de autobouwer nog een sportuitlaatsysteem.

400 pk en 500 Nm

Net als bij zijn beide voorgangers hangt in het vooronder de geprezen en begeerlijke vijfcilinder turbomotor. Het is een jaloersmakende motor, want Volkswagen had het blok graag voor zijn Golf R willen hebben. Audi gaf daar geen toestemming voor, maar maakt voor de Cupra Formentor TZ5 wél een uitzondering. De Spanjaarden krijgen 7000 stuks van de 2.5-motor geleverd en daar blijft het bij. In de RS 3 levert het blok 400 pk aan vermogen en genereert de krachtbron een koppel van 500 Nm. Gewerkt is aan een snellere respons van de vijfpitter, terwijl de trekkracht bij lagere toerental beschikbaar komt. Met de tussenkomst van een automatische transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten wordt de trekkracht via de vier wielen op de weg overgebracht. Anders dan bij de vorige RS 3 edities monteert Audi nu twee koppelingen op de achteras. Daardoor kan de volledige trekkracht dat naar de achteras gaat naar één wiel worden gestuurd. Audi spreekt van RS Torque Splitter, een voorziening die Volkswagen ook op zijn Golf R toepast.

250 tot 290 km/h

De vijfcilinder stelt de 80 kg aangekomen RS 3 in staat om de sprint 0-100 km/h in 3,8 tellen af te ronden. De topsnelheid is afhankelijk van de vinkjes op de optielijst. Standaard treedt de begrenzer bij 250 km/h in werking. Tegen meerprijs wordt die pas bij 280 km/h actief. Wie voor het RS Dynamic Package kiest, haalt 290 km/h. Je betaalt dan niet alleen voor een hogere top, Audi zet de RS 3 op semi-slick banden (Pirelli PZero Trofeo R) met daarachter keramische remschijven en programmeert een extra RS-rijmodus.

Knallen met de dikste en duurste RS 6 ooit, ABT RS6-R

RS Graphics

Audi kleedt de RS 3 niet alleen van buiten speciaal aan, het heeft ook de interieurdesigners aan het werk gezet. Stuurwiel, dashboard, dakhemel, het kent allemaal een specifieke aankleding, zoals ook het digitale instrumentarium speciale graphics kent. Het voor de buitenkleur als nieuw betitelde Kyalami Green kan ook voor het interieur worden gekozen. De tint is exclusief voor de RS 3. Ook Kemora Grey staat louter op de prijslijst van de snelste ‘3’-telg.

Audi RS 3 in de showroom

Audi start deze zomer de bouw van de RS 3 als Sportback en als Limousine. De levering start in de herfst. De importeur maakt de prijsstelling in een later stadium bekend.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.