Kregen wij deze briljante Lexus maar in Nederland…
Hebben we al in deze Lexus GX gereden? Nee. Hoe kunnen we dan zeggen dat deze immense SUV briljant is? Omdat-ie er briljant uitziet. Wij houden wel van een beetje boxy stiling, zoals de Land Rover Defender en Suzuki Jimny dat ook hebben.
De huidige Lexus GX is stokoud. Hij is al sinds 2009 in onder meer de Verenigde Staten op de markt en heeft in die tijd meerdere updates en facelifts gehad. Nou is deze GX onderhuids ook niet helemaal bij de tijd. Hij heeft een apart ladderchassis, wat hem meer een terreinauto dan een SUV maakt.
Lexus GX met bonkig Tonka-design
En zo ziet-ie er ook uit, met zijn bonkige Tonka-design. De enorme Lexus-grille is op de GX zowaar ingetogen. Geen opgesperde Predator-bek meer, maar vrij simpele, zwarte grille.
Geen V8 meer, maar een zescilinder
Voorheen was de GX leverbaar met een V8. Nu niet meer. Onder de motorkap ligt een 3,4-liter twinturbo V6 met 354 pk en 650 Nm. Daarmee is het model 45 pk en 46 Nm sterker geworden. Op termijn komt er ook een hybrideversie van de GX.
Schakelen hoeft de bestuurder niet zelf te doen. Lexus monteert een tientraps automaat. Permanente vierwielaandrijving is standaard, alsmede een Torsen-differentieel midden onder de auto, lage gearing en een maximaal aanhangergewicht van meer dan 3600 kilo.
Overtrail-versie is gericht op terreingebruik
De nieuwe GX – die wat doet denken aan de iconische Toyota Land Cruiser J70 – is 5 meter lang en 2,1 meter breed. Hij is onder meer te krijgen als Overtrail, een variant die duidelijk op terreingebruik is gericht.
De Overtrail is uitgerust met aluminium beschermplaten, een elektronisch sperdifferentieel achter en een speciaal onderstel met grotere veerwegen em stabilisatoren die ontkoppeld kunnen worden.
Zeven zitplaatsen en twaalf bekerhouders
Dat de Lexus GX vooral Amerikanen moet aanspreken, blijkt uit het feit dat er maar liefst twaalf (!) bekerhouders aan boord zijn. De grote SUV is leverbaar met zes of zeven zitplaatsen.