Krijgt de Lexus UX een broertje?
De Lexus CT krijgt een opvolger, maar de fabrikant geeft nog niet aan wat we kunnen verwachten. Wordt het weer een hatchback of brengt Lexus een tweede SUV in het populaire C-segment? Dat is de vraag.
De CT is alweer elf jaar in productie en pas deze herfst stuurt Lexus de vijfdeurs hatchback met pensioen. Een ongekend lange levenscyclus, al helemaal voor een Japanse auto. Met de CT stapte Lexus voor het eerst in het C-segment, waarvoor het voor het eerst een vijfdeurs hatchback tekende. De auto debuteerde als stoere concept car, maar het uiteindelijke model was niet zo spraakmakend als zijn voorloper.
De productie van de auto stopt in oktober. Dan krijgen de laatste Japanse kopers de sleutel van de middenklasser overhandigd. In Nederland arriveerde het laatste model al enkele jaren terug en in de Verenigde Staten hield de CT het al in 2017 voorgezien. Het overall productievolume van de hatchback zal onder de 400.000 units eindigen. De laatste CT’s zullen trouwens deel uit maken van een speciale afscheidsserie, die louter voor de Japanse markt zijn bestemd.
Breder publiek
Hoe de toekomst van de CT er uit ziet, is nog niet bekend. Wel bij Lexus, maar nog niet voor de buitenwereld. De topman van Lexus Europe, Spiros Fotinos, geeft aan dat de fabrikant nu kijkt naar de vervolgstap. Wordt de UX het nieuwe instapmodel, zoals dat model dat in Nederland reeds is? “De UX is echt de toegangspoort tot het merk”, geeft hij aan. Maar Spiros Fotinos erkent dat de compacte SUV niet brengt wat Lexus zich ervan had voorgesteld. “We vragen veel van de auto. De UX moet de rol van instapmodel spelen. Dat doet die overigens goed, want hij trekt een jonger publiek aan, dat bovendien meer in steden woont dan bij de kopers van andere Lexus-modellen het geval is. Waar we nu naar kijken, is hoe de UX een breder publiek kan aanspreken.”
Passend antwoord
Fotinos zit een beetje met de positionering van de UX: “Het is heel makkelijk om te zeggen dat de auto 15 centimeter langer en 5 tot 10 centimeter breder had moeten zijn, maar dan halen we de UX weg uit de rol die hij aan het einde van de dag goed doet. De UX heeft gedaan wat we ervan verwachtten, ook toen we de CT uit het Europese programma haalden. Voor de volgende generatie middenklassers kijken we wat we nodig hebben. We willen ook in het C-segment groeien en door die sterke ambities voor Europa, moeten we met een passend antwoord komen. De UX moet in de toekomst de ruimte krijgen om een goede positie te verwerven. Tegelijkertijd dienen we een toegangspoort tot het merk te hebben waarmee we nieuwe, jonge klanten aanspreken.”
Stedelijke bewoners
De Europese topman zegt niet wat we kunnen verwachten of dat nu een model onder, naast of boven de UX wordt. Dat er iets gaat gebeuren, is zeker. “We kijken nu naar de segmenten en segmentevolutie in de kleinere, meer stedelijke klasses om te zien wat het beste aanbod is. Dat is niet alleen voor de korte termijn, maar ook binnen de 2030-visie waarin we toewerken naar een volledig elektrificeert portfolio. Dat is dus ook een belangrijke overweging.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce