Autovisie
Autovisie Nieuws 22 mei 2018
Leestijd: 1 minuut

Kroatische elektromotor in Prins Harry’s Jaguar E-Type

De ware liefhebber kon afgelopen zaterdag alleen maar respect hebben voor Prins Harry, die zijn kersverse vrouw Meghan Markle per Jaguar E-Type naar de feestlocatie reed. Was het een zescilinder of een twaalfcilinder? Kijkend naar de uitlaat… kwam menigeen er al snel achter dat er geen twee of vier uitlaatpijpen onder de hoog opgetrokken kont van de Britse dame zaten.

BRITAIN-US-ROYALS-WEDDING

De trouwauto was een elektrische E-Type. Vervaardigd door de classic-afdeling van Jaguar Land Rover, maar op een dusdanige wijze dat de auto nog altijd omgebouwd kan worden naar een naar oliedampen ruikende classic sportscar met zescilinder benzinemotor zoals hij ooit de fabriek verliet. BRITAIN-US-ROYALS-WEDDING

Gelimiteerde Concept_One

Jaguar bouwde de E-Type niet helemaal zelf. De Engelsen deden een beroep op Rimac Automobili uit Kroatië. Bij veel autofreaks gaat nu een lampje branden. Ja, het is hetzelfde bedrijf als de fabrikant van de gelimiteerde Concept_One met zijn krachtige elektro-aandrijflijn. Volgens Jaguar heeft Rimac niet zijn bestaande aandrijflijn in de E-Type toegepast. Anders zou Prins Harry nog voor de deur van het Engelse optrekje banden staan op te roken. De Concept_One beschikt namelijk over een 1102 pk sterke elektromotor, die zijn trekkracht -anders dan de E-Type- via vierwielaandrijving op de weg overbrengt.

Curriculum Vitea

Rimac is ondertussen een grote speler aan het worden, al opereert het bedrijf voor menigeen in de schaduw van de autobouwers. Het Kroatische bedrijf groeit snel en krijgt steeds meer opdrachten van de autofabrikanten. Naast Jaguar staan ook Koenigsegg en Aston Martin op het cv van Rimac.

Nog een leuk detail van de trouwauto. De kentekenplaat vermeldt de trouwdatum.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.