Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 15 okt 2020
Leestijd: 2 minuten

KTM presenteert nieuw racemonster, de X-Bow GTX

De KTM X-Bow GTX is het nieuwe racemonster van KTM. We kennen de X-Bow al als versie zonder dak. De nieuwe GTX heeft een geheel nieuw dicht koetswerk en is met zijn lage gewicht een perfecte racewagen.

KTM is vooral bekend van haar motorfietsen, toch heeft de nieuwe GTX weinig weg van een motorfiets. Met een dicht dak, een rolkooi en -voor het eerst- de vijfcilinder van Audi is het een racewagen. Dat deze dichte racewagen eraan zat te komen was al even bekend. Ook wisten we al dat Audi haar allernieuwste variant van de geblazen vijfpitter ook in de X-BOW GTX zouden plaatsen. Iets dat een nota bene een Audi-techneut aan Autovisie verklapte, toen hij aangaf dat niet iedereen (!) van de vijfpitter gebruik mag maken.

Aandrijving

De 2.5 liter vijfcilinder turbo levert in de GTX 530 pk en 650 Nm koppel. Dat op een gewicht van slechts 1.048 kg. Dit lage gewicht zorgt voor een ‘power-to-weight ratio’ van 1,98 kg per pk.

KTM X-Bow GTX
Motor KTM X-Bow GTX

Design

Vijf jaar geleden presenteerde KTM al een X-Bow met dak, de X-Bow GTR. Toch leek dit model een stuk minder op een echte racewagen dan de GTX, het was echt een X-Bow waar een dak -zeg maar een hardtop- op gezet is. Met de GTX slaat het merk echter een andere richting in. Met een volledig dichte koets, grote spoiler en strakke neus heeft het design meer weg van een echte coupé. De KTM is voorzien van een rolkooi en een carbon monoque (een constructie zonder inwendige versterking). Deze ‘monoque’ werd ook al gebruikt in de X-Bow (sinds 2008). In de GTX weegt de hele constructie slechts 80 kilogram.

KTM X-Bow GTX
KTM X-Bow GTX

Racerij

De GTX zullen we de aankomende tijd nog niet veel zien verschijnen. Productie zal dit jaar rond de 20 stuks liggen. De gehele oplage wordt enkel voor de racerij gemaakt. De raceversie van de GTX, de GT2, zal namelijk het materiaal moeten worden van professionele teams in de GT2-klasse. Daarnaast wil KTM met de 600 pk-versie nog een eigen cup starten.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.