KTM presenteert nieuw racemonster, de X-Bow GTX
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fimage_2122846569.jpeg)
De KTM X-Bow GTX is het nieuwe racemonster van KTM. We kennen de X-Bow al als versie zonder dak. De nieuwe GTX heeft een geheel nieuw dicht koetswerk en is met zijn lage gewicht een perfecte racewagen.
KTM is vooral bekend van haar motorfietsen, toch heeft de nieuwe GTX weinig weg van een motorfiets. Met een dicht dak, een rolkooi en -voor het eerst- de vijfcilinder van Audi is het een racewagen. Dat deze dichte racewagen eraan zat te komen was al even bekend. Ook wisten we al dat Audi haar allernieuwste variant van de geblazen vijfpitter ook in de X-BOW GTX zouden plaatsen. Iets dat een nota bene een Audi-techneut aan Autovisie verklapte, toen hij aangaf dat niet iedereen (!) van de vijfpitter gebruik mag maken.
Aandrijving
De 2.5 liter vijfcilinder turbo levert in de GTX 530 pk en 650 Nm koppel. Dat op een gewicht van slechts 1.048 kg. Dit lage gewicht zorgt voor een ‘power-to-weight ratio’ van 1,98 kg per pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fimage_784397883.jpeg)
Design
Vijf jaar geleden presenteerde KTM al een X-Bow met dak, de X-Bow GTR. Toch leek dit model een stuk minder op een echte racewagen dan de GTX, het was echt een X-Bow waar een dak -zeg maar een hardtop- op gezet is. Met de GTX slaat het merk echter een andere richting in. Met een volledig dichte koets, grote spoiler en strakke neus heeft het design meer weg van een echte coupé. De KTM is voorzien van een rolkooi en een carbon monoque (een constructie zonder inwendige versterking). Deze ‘monoque’ werd ook al gebruikt in de X-Bow (sinds 2008). In de GTX weegt de hele constructie slechts 80 kilogram.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fimage_1673101765.jpeg)
Racerij
De GTX zullen we de aankomende tijd nog niet veel zien verschijnen. Productie zal dit jaar rond de 20 stuks liggen. De gehele oplage wordt enkel voor de racerij gemaakt. De raceversie van de GTX, de GT2, zal namelijk het materiaal moeten worden van professionele teams in de GT2-klasse. Daarnaast wil KTM met de 600 pk-versie nog een eigen cup starten.
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had