Kwartaalcijfers autoregistraties: branche stevent af op dieptepunt
Het derde kwartaal van 2020 is achter de rug, en dus kan de autobranche terugkijken op de eerste negen maanden van dit jaar. Daaruit blijkt hoe hard de coronapandemie z’n sporen achterlaat op het aantal nieuwe autoregistraties.
Op 1 oktober presenteerden de Rai Vereniging, Bovag en RDC de officiële cijfers van de nieuwverkopen van 1 januari tot en met 30 september 2020. Over die gehele periode zijn er 248.362 nieuwe auto’s geregistreerd. Da’s flink minder dan in diezelfde periode vorig jaar, want toen werden er 24,9% meer auto’s geregistreerd.
Dieptepunt voor autobranche
De branche stevent daarmee af op een dieptepunt wat betreft registraties. De verenigingen verwachten dat de teller aan het eind van dit jaar blijft steken op zo’n 350.000 autoregistraties. Dat zou een daling van zo’n 20% betekenen ten opzichte van de registraties in 2019.
Die flinke daling heeft volgens de verenigingen niet enkel gevolgen voor de autobranche. Het stelt dat ook de verduurzaming van het wagenpark nu onder druk komt te staan. Dat valt niet alleen te wijten aan de coronapandemie en de slechte cijfers van dit jaar. Het aantal nieuwverkopen daalt namelijk al jaren en zorgt ervoor dat een auto in Nederland gemiddeld 11 jaar oud is. Tien jaar geleden lag die leeftijd nog op 8,9 jaar.
BPM in Nederland
Bovag en Rai Vereniging stellen dat het belangrijk is om het wagenpark nu te verjongen en de uitstoot van schadelijke stoffen en CO2 te verminderen. Daarvoor moeten niet enkel elektrische auto’s een stimulans krijgen, maar is het van belang om alternatieve schone technieken eveneens aantrekkelijker te maken, zo melden zij. De twee brancheorganisaties halen opnieuw de almaar stijgende aanschafbelasting (de BPM) aan, die juist de koop van nieuwe auto’s ontmoedigt. Nederland zal door die hoge BPM de komende jaren steeds verder achterop raken bij andere Europese landen.
Meest geregistreerde automerken in derde kwartaal 2020:
- Volkswagen (8602 stuks, 9,5% marktaandeel)
- Kia (7407, 8,2%)
- Peugeot (6355, 7%)
- Toyota (5624, 6,2%)
- BMW (5540, 6,1%)
Meest geregistreerde modellen in derde kwartaal 2020:
- Kia Niro (3544 stuks, 3,9% marktaandeel)
- Volkswagen Polo (2654, 2,9%)
- Opel Corsa (2429, 2,7%)
- Volvo XC40 (2301, 2,6%)
- Peugeot 208 (2037, 2,3%)
Occasionmarkt
Waar het aantal autoregistraties van nieuwe modellen flink is ingestort door de coronacrisis, kent de occasionmarkt juist een opleving. Dat was al even duidelijk, maar wordt opnieuw bevestigd door de vrijgegeven kwartaalcijfers. In het derde kwartaal van 2020 verkochten autobedrijven namelijk 341.118 gebruikte auto’s. Dat is een groei van 10,1% ten opzichte van het derde kwartaal in 2019.
Kort na het begin van de coronacrisis kende ook de occasionmarkt verkoopdalingen, maar daarna krabbelde die markt snel op. De zomermaanden zorgden voor recordniveaus, omdat veel mensen als gevolg van de coronamaatregelen zochten naar alternatieven voor het openbaar vervoer. Tot en met september van dit jaar verkochten autobedrijven in totaal 968.946 auto’s. Dat is in totaal 1,3 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar.
Tweedehands EV
De benzine-auto blijft onverminderd populair op de tweedehandsmarkt, maar de elektro-auto als occasion is ook steeds populairder. Die verkoop steeg van 1517 in de eerste negen maanden van 2019 naar 3570 in diezelfde periode in 2020. Dat is uiteraard ook te danken aan het groeiende aanbod van EV’s van de laatste jaren, die nu ook op de tweedehands markt verschijnen.
Toch is het nog maar de vraag of die groei zich voortzet, laat Bovag weten. Werken vanuit huis is sinds deze week opnieuw de strenge norm. Bovendien staat de werkgelegenheid onder druk, evenals het besteedbaar inkomen van huishoudens.