‘Laadpaalklevers’ riskeren boete van 95 euro
Het is wellicht een van de grootste ergernissen onder eigenaren van elektrische auto’s: laadpaalkleven. Het geparkeerd staan bij een laadpaal terwijl je auto volledig is opgeladen, kan je een boete van 95 euro opleveren.
Wanneer je auto voor 100 procent opgeladen is, gaat er een groen lampje op de laadpaal branden. Op dat moment moet je jouw EV direct verplaatsen – of eigenlijk al verplaatst hebben – naar een gewoon parkeervak.
Boete voor laadpaalkleven
Een eigenaar van een elektrische auto werd door de rechter neergezet als ‘laadpaalklever’. Hij stond twee uur lang onnodig met zijn MG bij een laadpaal. De man kreeg een boete van 95 euro, maar ging in beroep.
De rechter oordeelde dat de boete gegrond is en de EV-eigenaar de boete van 95 euro gewoon ontvangt. In de Algemene Plaatselijke Verordening van Noordwijk, waar de man woont, staat dat het verboden is om je elektrische auto met volle accu op een laadplek te parkeren. Ook in veel andere gemeentes is deze maatregel van kracht.
Verantwoordelijkheid van de eigenaar van de elektrische auto
Het doel is de laadpaalklevers tegen te gaan, maar de maatregel kent ook tegenstanders. De rechter ziet het in de gaten houden van het accupercentage als de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de auto. Even winkelen en je auto klakkeloos aan een laadpaal hangen, zit er niet meer in. Ook als je je elektrische auto ’s nachts aan een openbare laadpaal oplaadt, loop je het risico om een boete te krijgen.
Andere oplossingen tegen laadpaalklevers
In Nederland werken veel gemeentes met een boetesysteem, maar in het buitenland kiezen ze soms voor een andere aanpak. Zo betaal je in Oostenrijk niet per kWh – als in Nederland, maar per minuut die jouw elektrische auto aan de laadpaal doorbrengt. Op deze manier van het bestrijden van ‘laadpaalklevers’ is echter ook kritiek.