Laat de winter maar komen: Volvo V90 Cross Country
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FVolvo-V90-Cross-Country-1-Autovisie.nl_.jpg)
Hij kon geen XC90 gaan heten, want dat model bestaat natuurlijk al. Vandaar dat het topmodel van de V90 dan ook Volvo V90 Cross Country is gedoopt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FVolvo-V90-Cross-Country-4-Autovisie.nl_.jpg)
65 millimeter
Het recept kennen we natuurlijk al bijna 20 jaar van de Zweden: plastic wielkastranden, stoerdere wielen, verhoogde ophanging en een andere voor- en achterbumper. De Volvo V90 Cross Country staat 65 millimeter hoger op zijn wielen, zodat de maximale bodemvrijheid toeneemt tot 218 millimeter, fors meer dan bijvoorbeeld de Audi A6 Allroad, die het met 185 millimeter moet stellen.
Vierwielaandrijving
De Volvo V90 Cross Country gaat – hoe kan het ook anders – gebruikmaken van dezelfde motoren als de V90. Dat houdt in dat je kunt dieselen met de D4 met 190 pk en de 235 pk sterke D5. Op benzine kun je kiezen uit de 254 pk sterke T5 en de T6 met 320 pk. Alle motoren zijn altijd gekoppeld aan vierwielaandrijving, in tegenstelling tot de V40 en S60 en V60 Cross Country, die ook leverbaar zijn met aandrijving op enkel de voorwielen. De V90 Cross Country is volgens Volvo dan ook bestand tegen een Zweedse winter.
Afwerking
Van binnen zul je geen verrassingen tegenkomen: het interieur wordt net als de motoren direct overgenomen van de Volvo V90. Dat betekent dat hij dezelfde afwerking heeft en ook dezelfde assistentiesystemen en ook hetzelfde infotainmentsysteem, optioneel met audio door Bowers & Wilkins.
De productie van de Volvo V90 Cross Country moet dit najaar van start gaan en begin volgend jaar – midden in de winter – moet de levering beginnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had