Laatste Lamborghini Aventador in zicht nu Ultimae is uitverkocht
Reken niet op een afscheidsreceptie, maar in juni 2022 zal Lamborghini in ieder geval een foto de wereld insturen van de aller-, allerlaatste Aventador. De productie is reeds uitverkocht.
Het einde van Lamborghini’s huidige topmodel is in zicht. Na een carrière van elf jaar valt dan toch het doek voor de Aventador. Er zullen in juni volgend jaar dan iets meer dan 11.000 exemplaren van de Aventador het levenslicht hebben gezien. Een prestatie van jewelste, aangezien de voorganger op 4099 exemplaren bleef steken en de voorganger van de voorganger onder de 3000 stuks bleef. Met afgerond 11.000 eenheden is de Aventador de op drie na meest succesvolle Lamborghini ooit, terwijl het dus met stip op één staat als het gaat om het meest gebouwde V12-model.
Uitzwaaimodel
Precies 350 Coupés en 250 Roadsters vormen de LP780 Ultimae-reeks, waarmee Lamborghini dus zijn topmodel uitzwaait. Het markeert een einde aan een productlijn die als LP700-4 begon. Elf jaar later is de sportwagen één maal gefacelift, maar kreeg de V12-krachtcentrale centraal in het chassis er meerdere malen wat trekkracht bij. De techneuten wisten in de loop der jaren de Aventador liefst 80 pk sterker te maken, zonder gebruik van elektrificatie of een turbo.
Plug-in hybridetechniek
In de kraamkamers van Lamborghini wordt momenteel hard gewerkt aan de volgende generatie V12-sportwagen. Dat wordt een plug-in hybride. Afgelopen zomer werden de specificaties van de aandrijflijn bepaald, zo liet de fabrikant exclusief aan Autovisie weten. Het nieuwe topmodel behoudt twaalf cilinders, maar het motorblok komt kakelvers van de ontwikkelingsafdeling. Dit maal krijgt de V12 wel elektro-ondersteuning. De plug-in hybridetechnologie zorgt niet alleen voor meer vermogen, het maakt de auto op papier ook minder dorstig.
Gemeenschappelijk platform met Huracan
De technische basis wordt gelegd door een nieuwe architectuur, waarvan zowel de vervanger van de Huracan als de opvolger van de Aventador gebruik gaan maken. de gemeenschappelijke basis zorgt voor kostenbesparingen, temeer Audi voor zijn R8 een andere route kiest. De Huracan en de R8 zijn technische broers, maar de wegen scheiden.
Few-off
Op basis van het nieuwe topmodel hoeft voorlopig niet op een nieuwe few-off gerekend te worden. De Aventador vormde weliswaar de basis voor de Centenario, Sian en Countach, het merk geeft voorlopig geen prioriteit aan een gelimiteerde serie op de volgende architectuur. De autobouwer richt zich eerst op de vervangers van de Huracan en Aventador, plug-in hybridetechniek voor de Urus en een vierde productlijn. Net als die GT Coupé, die naast de bestaande productlijnen komt, wordt de opvolger van de Urus ook elektrisch aangedreven.
De allereerste Lamborghini Countach LPI800-4 is voor Nederland!
Lamborghini is nog lang niet klaar voor een elektrisch model
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Rijtest Lamborghini Urus SE: krachtigste en wildste ooit
-
Vergeet de Urus! Deze Lamborghini is de ultieme SUV | Sjoerds Weetjes 414
-
Zien: kleuter rijdt 300+ km/h in peperdure Lamborghini
-
Zo ziet een stationwagon van Lamborghini eruit
-
Deze ‘Lamborghini’ heeft te veel cilinders en is van een sultan geweest
-
Waarom de Lamborghini Gallardo niet altijd uit Italië komt | Sjoerds Weetjes 408
-
Lamborghini Urus S en Range Rover Sport SV vechten om de hoofdrol
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?