Het leven voor de Lotus Elise en Exige is nu écht voorbij
Na dik 25 jaar komt er echt een eind aan de Lotus Elise. Ook de Exige bevindt zich momenteel in z’n laatste productiejaar. De Engelse autobouwer eert de types voor een laatste keer met Final Edition-uitvoeringen.
Dit jaar neemt Lotus afscheid van haar ‘oude’ gamma en gaat het verder met nieuwe modellen. Over de volledig elektrische Evija is al een hoop geschreven, maar dit jaar verschijnt er meer nieuws uit Engeland. De Type 131, zoals de auto nu nog heet, ziet later dit jaar namelijk het levenslicht. Dat wordt een hybride-sportauto waar echter nog maar weinig over bekend is. Voor het zover is, kan de Lotus-liefhebber in 2021 eerst nog genieten van de Final Editions van de Elise en Exige.
Meest ultieme versies
Lotus noemt ze zelf uiteraard ‘de meest ultieme versies’ van de Elise en Exige, die in een gelimiteerde oplage worden gebouwd. Kijkend naar de specificaties kan dat inderdaad zo zijn. Laten we beginnen met de Elise, waarvan Lotus nu een Sport 240 en Cup 250 uitbrengt. Beide types dragen uiteraard ook de naam ‘Final Edition’. Het eerstgenoemde model vervangt de Sport 220. Ten opzichte van die auto heeft deze nieuwe en laatste Elise meer vermogen (243 pk i.p.v. 223 pk) en minder gewicht. Onder andere door de lichtgewicht wielen, die elk een halve kilo lichter zijn dan voorheen, een hoop koolstofvezel, een lithium-ion accu en een kunststof achterruit weegt de Elise Sport 240 nu 898 kilogram. De uitgaande Sport 220 moest 922 hele kilo’s meeslepen.
De Britse sportwagenbouwer levert de Elise ook als Cup 250-editie. De Final Edition voegt geen vermogen aan die auto toe, dus de 1,8-liter viercilinder levert nog altijd 246 pk en 250 Nm. Dit uitzwaaimodel heeft ook een hoop aerodynamische trucjes om de downforce te vergroten. Bij een snelheid van 100 mph (160,9 km/h) bedraagt die downforce 66 kilogram. Verder krijgt deze nieuwe Elise standaard Bilstein-dempers en dezelfde lithium ion-batterij en kunststof achterruit als de Elise Sport 240. Deze Cup 250 weegt met een totaalgewicht van 931 kilogram wel meer dan dat model.
V6 van Toyota
Van de Exige levert Lotus drie nieuwe modellen: de Sport 390, Sport 420 en Cup 430. Aan de type-aanduidingen kun je al zien dat de twee eerste modellen meer vermogen krijgen dan de voorgaande edities. Ze vervangen namelijk de Sport 350 en Sport 410. Dat betekent dat die auto’s respectievelijk 40 en 10 pk meer hebben dan voorheen, tot een totaal van 395 en 426 pk. Dat vermogen wordt nog altijd geleverd door de welbekende 3,5-liter V6 van Toyota. De Sport 390 doet er daardoor nog maar 3,7 tellen over om de 100 km/h aan te tikken. De Exige Sport 420 doet dat nog eens 0,4 seconden sneller.
Het absolute topmodel van het Exige-gamma is en blijft de Cup 430. Dit uitzwaaimodel doet daar nog wel een schepje bij bovenop. Lotus meldt dat deze Cup 430 net zoveel downforce genereert (171 kg) bij 161 km/h als de Exige Sport 390 bij 273 km/h. Door z’n gewicht van slechts 1110 kg snelt-ie in 3,2 seconden naar 100 km/h, tot een topsnelheid van 280 km/h. Da’s onder meer te danken aan een hoop koolstofvezel: onder andere de splitter, dak, de diffuser, luchtinlaten en de spoiler zijn van dat materiaal gemaakt.
Racing Green
Overigens houdt Lotus het niet alleen bij deze aanpassingen. Zo introduceert het ook een aantal nieuwe kleuren en wielontwerpen voor zowel de Elise als Exige. Voor de Elise zijn dat bijvoorbeeld de kleuren Azure Blue en Racing Green: een knipoog naar de eerste productie-auto en de showcar die in 1995 in Frankfurt debuteerde. Ook kan de Elise besteld worden met een digitaal instrumentarium dat naar wens is te configureren. Het stuur heeft ook een nieuw ontwerp en bevat zowel leer als alcantara. Uiteraard plaatst Lotus een plakkaat met het bouwnummer van de betreffende Final Edition.
Dat doet het grofweg ook voor de laatste uitvoeringen van de Exige. De nieuwe kleuren voor dat model zijn Metallic White en Metallic Orange. Eerstgenoemde was de kleur van de Exige die we in 2011 eveneens op Frankfurt zagen. De oranje kleur is een knipoog naar de eerste persauto uit het jaar 2000 én de GT3 concept die zich in 2007 in Genève liet zien.
Feestje voor Evora
De Elise en Exige komen daarmee echt tot een einde. Lotus verwacht dat het met deze laatste edities in al die jaren in totaal -inclusief Evora- zo’n 55.000 exemplaren van beide modellen heeft verkocht. Dat is meer dan de helft van Lotus’ totale productie-aantal sinds het bedrijf in 1948 begon met het bouwen van auto’s. De Lotus Evora, eveneens een bekend model van de Britten, is ook bezig met z’n laatste jaar. Lotus laat weten dat het ook plannen heeft om dat model uit te zwaaien. Meer informatie daarover deelt het binnenkort.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8