Lada groeit gestaag naar Renault
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Flada_granta_drive_active_21.jpeg)
Het heeft tijd nodig. Dat zegt Mihai Bordeanu, de vicepresident van Dacia, over een relatie tussen Lada en de Renault-merken. Dat de Russische autobouwer steeds meer op Renault-techniek gaat leunen, is nu nog niet zichtbaar.
Binnenkort echter wel. Naar verluidt zal Lada in 2021 een nieuw model introduceren, en dat type zal op grote schaal gebruik maken van Renault/Dacia-techniek. Over het model doet de fabrikant nog geen uitspraken. Het zou om de vervanger van de Granta gaan. Dat model is een B-segmenter. De vraag is of het een Russische Dacia Sandero wordt, die eveneens volgend jaar op de markt verschijnt. In Rusland zijn medewerkers van zowel Renault als Dacia werkzaam om de productplanning van Lada te ondersteunen. Zo kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de Renault-platforms. De synergie heeft echter tijd nodig.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Flada_granta_drive_active_47.jpeg)
Renault wil grotere punt uit Russische taart
Met het nieuwe model beoogt Lada’s moederconcern Renault een verdere groei op de Russische markt. Het huismerk is reeds marktleider maar de Franse eigenaar wil het marktaandeel in de komende jaren zien groeien. Lada trekt nu ongeveer 20% van de Russische autokopers naar zich toe. Het aandeel moet stijgen tot 30% in 2022. Onder andere nieuwe, modernere techniek in een aantrekkelijker jasje moet de koper over de streep trekken.
Lada eigendom van Renault
Lada valt sinds januari 2017 onder de vleugels van Renault. De Franse autobouwer had al in de jaren ervoor een oogje op de Russische branchegenoot. Het moederconcern gebruikt Lada niet alleen om de thuismarkt naar zich toe te trekken, het gebruikt de fabrieken van de dochteronderneming voor de productie van Renault-modellen voor de lokale markt. Ook voor bijvoorbeeld Nissan maakt de fabrikant lokale producten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvaz_catalogue_notes-file_-116966-840.jpeg)
Niva onoverwinnelijk
Lada, opgericht als Avtovaz in 1966, startte met de 1200, een model dat een aangepaste Fiat 124 was. Hij werd ook in Nederland verkocht. Het wellicht bekendste model van de Russen verscheen in 1977, de Niva. Het model wordt nog altijd gebouwd, ondanks dat jaren geleden zijn opvolger werd gepresenteerd! De verkoopteller staat inmiddels op meer dan 2,5 miljoen eenheden, wat iets minder dan 10% van de totale Lada-productie is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had