Lamborghini Aventador SVJ officieel
Lamborghini reageert op de enorme vraag naar de fonkelnieuwe Aventador SVJ. De Italiaanse autobouwer gaat meer exemplaren van zijn nieuwe topmodel bouwen dan het in eerste instantie van plan was. In totaal vervaardigt Lamborghini 900 exemplaren van de Aventador SVJ. Let wel, van de Coupé. Het productievolume van de Roadster is nog niet bekend.
De autofabrikant uit Sant’Agata Bolognese overwoog in eerste instantie 600 stuks van de Aventador SVJ te vervaardigen. Daar zouden vervolgens 500 stuks van de Aventador SVJ Roadster bovenop komen. Het totaalvolume van de gelimiteerde reeks staat bijna gelijk aan een jaarproductie van de supersportwagen. Echter, nu blijkt dat de vraag naar de gelimiteerde uitgave groot is, past Lamborghini de productiemix aan. Het bedrijf gaat volgend jaar vrijwel alleen SVJ’s Coupé bouwen. Later volgt de SVJ Roadster. De SVJ wordt daarmee niet minder exclusief. Nog steeds zal Lamborghini geïnteresseerden teleur moeten stellen.
VIDEO: TEST LAMBORGHINI AVENTADOR S
Jota
De SVJ-uitmonstering vormt het topmodel van de Aventador-reeks, die in 2011 begon. De extra aanduiding staat voor Superveloce Jota, ofwel een supersnel circuitmonster. Hij overklast alle Aventadors die tot op heden zijn verschijnen. In ieder geval op technisch vlak en op prestatieniveau, of dat ook op designvlak het geval is, dient iedereen zelf te bepalen.
Wild
De SVJ ziet er in ieder geval wild uit. Vrijwel het gehele koetswerk is opnieuw van de tekentafel gekomen. Het front kenmerkt zich door extra luchtsleuven en -kanalen en ook op de flanken zijn forse luchtopeningen toegepast. Achterop prijkt een enorme spoiler. Alle modificaties bij elkaar dragen bij aan een hogere downforce. Vanwege de 40% toename op beide assen staat de Aventador SVJ op aangepaste Pirelli-banden. Het schoeisel biedt meer stijfheid om de hogere druk aan te kunnen. De topsnelheid ligt boven de 350 km/h.
Lichtgewicht
Behalve de enorme investering in de gerestylede carrosseriedelen voor een toegenomen wagenstabiliteit in rechte lijn en in bochten hebben de techneuten gekeken naar een reductie van het wagengewicht, dat de toevoeging van nieuwe technische ontwikkelingen moet compenseren. De Aventador SVJ weegt nu 1525 kg schoon aan de haak.
Gekietelde V12
De sportcoupé krijgt meer vermogen om het gewicht in beweging te brengen. De V12-motor werd grondig onder handen genomen, zodat de motorprestaties toenamen tot 770 pk en 720 Nm. Het vermogen ligt liefst 50 pk boven die van de Aventador S, nog altijd 20 pk boven die van de eerder gebouwde en gelimiteerde Aventador SV. De tweezits supercar moet nu in 2,8 tellen van stilstand naar 100 km/h sprinten. De acceleratie van stilstand tot 200 km/h neemt 8,6 tellen in beslag. De atmosferische twaalfcilinder ligt nu onder een motorkap, die ontdaan is van zijn gasveren en nu dus handmatig weggenomen moet worden. De carbon fibre klep zit met snelsluitingen vast.
Lamborghini Aventador SVJ levering
Hoewel de eerste auto’s inmiddels op de productielijn staan, start Lamborghini begin volgend jaar met de overhandiging van de sleutels aan de eerste klanten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?