Lamborghini blijft trouw aan de V12-motor, maar…
De aller-, allereerste Lamborghini beschikte over een V12-motor, maar de allerlaatste Lamborghini zal zeker geen V12 onder de kap hebben. Het wordt steeds lastiger om de krachtbron straatlegaal te houden.
Met de Sian introduceerde Lamborghini al de eerste stap voor de toekomst van de twaalfcilindermotor. Dankzij een 48V-boordsysteem en een supercondensator kreeg de atmosferische V12 zijn eerste vorm van elektrificatie. Volgens de technische man van Lamborghini, Maurizio Reggiani, past een dergelijke technische stap bij Lamborghini, want met de supercondensator voegde het extra vermogen toe, waardoor het prestatieniveau toenam, maar zonder dat het gewicht van de extra techniek ten koste ging van het prestatieniveau. Volgens Reggiani zal de supercondensator veelvuldig op de V12-motoren worden toegepast, te beginnen bij de volgende supercar van het merk.
Twee V12-types dit jaar
Lamborghini neemt nog geen afscheid van de V12-motor. De krachtbron hangt ook in de opvolger van de Aventador die onderweg is en verschijnt tevens in een fonkelnieuwe supercar van het merk. Over beide modellen laat Lamborghini later dit jaar meer los, vermoedelijk in de zomer pas. Het gaat in beide gevallen om de geëlektrificeerde variant van de V12-krachtbron. Lamborghini heeft al afscheid van de klassieke twaalfcilinder genomen. Met de SCV12 bracht het merk een ode aan het atmosferische blok zonder elektro-ondersteuning. De Sian markeert de overgang.
Lamborghini is nog lang niet klaar voor een elektrisch model
Grondlegger Ferruccio Lamborghini
De Italiaanse sportwagenbouwer is onlosmakelijk met de V12-motor verbonden. De krachtbron hing in het eerste type en is sindsdien nooit verdwenen. Ernaast kwamen weliswaar V8- en V10-blokken, maar nooit in combinatie met een V12-uitvoering van het specifieke model. De 350GT, Miura, Countach, LM002 en Murciélago zijn enkele V12-modellen van het legendarische merk, waarvan de grondlegger Ferruccio vandaag precies 105 jaar geleden werd geboren.
Erfenis
“Of we de V12-motor behouden?”, herhaalt Reggiani de vraag. “Lamborghini werd geboren met V12-motoren. Het merk zonder twaalfcilindermotor is moeilijk voor te stellen. We zijn toegewijd aan deze erfenis en de klanten wensen een V12-sportwagen. Of en hoelang de V12 blijft bestaan, hangt af van de regelgeving.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?