Lamborghini Countach LPi 800-4 geeft teken van leven
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FLamborghini-countach-b.jpg)
Het aftellen is begonnen. Tijdens de Monterey Car Week in Californië later deze maand presenteert Lamborghini zijn volgende, maar voorlopig laatste few-off. De sportcoupé is Countach LPi 800-4 gedoopt. Hij komt er als eerbetoon aan een van de meest legendarische Lamborghini-modellen, de gelijknamige Countach.
Het is dit jaar exact vijftig jaar geleden dat Lamborghini vriend en vijand verbaasde met een studiemodel van een excentrieke supercar. De door stylinghuis Bertone ontworpen sportcoupé droeg op dat moment nog geen naam. Zijn codenaam luidde P112. Na het tonen van het prototype reageerde een van de aanwezige met de kreet Countach, wat een lokale uitdrukking was voor -vrijvertaald- ‘wauw’. De reactie van de ademloze enthousiasteling resulteerde in de definitieve naam voor de auto. Twee jaar later startte de productie in de fabriek in het Italiaanse Sant’Agata Bolognese. Begin jaren negentig verliet de laatste auto de faciliteit. Een icoon was geboren.
Project 112
En dus kon Lamborghini niet anders dan een eerbetoon brengen aan de Countach. Met de Sian, waarvan de ontwikkeling al in 2016 startte, legde Lamborghini’s designbaas Mitja Borkert al een link met de Countach, maar ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Project 112 brengt de Italiaanse sportwagenfabrikant een model met zelfs de naam van het origineel. Personen die de Countach LPi 800-4 hebben mogen aanschouwen bevestigen de overeenkomsten met de Countach. De auto heeft de naam ook op het front staan.
Uiteraard met V12
Als technische basis dient uiteraard de Aventador. Niet verwonderlijk, want dat is Lamborghini’s enige bestaande straatauto met een V12-motor als aandrijfbron. Een Countach is V12-aangedreven, zoals een Countach ook een coupé is. Lamborghini brengt de nieuwe few-off ook alleen als Coupé, zo bevestigt topman Stephan Winkelmann aan Autovisie. De Aventador-architectuur betekent ook dat de twaalfcilindermotor centraal tussen de assen komt te liggen, direct achter de twee stoelen. De in lengte richting geplaatste krachtcentrale bestaat uit een atmosferische benzinemotor met een supercapacitor. In tegenstelling tot de aandrijflijn in de Sian beschikt de Countach LPi 800-4 over een andere afstelling, aangezien de fabrikant voor een andere karakteristiek van de auto kiest. Uit de naam van de Supercar blijkt dat de Countach meer dan 800 pk sterk is.
Vier voor de Benelux
Van de Countach LPi 800-4 bouwt het merk er precies 112. Het oplagecijfer refereert aan de projectnaam van de oorspronkelijke Countach. Alle beschikbare productieplekken zijn reeds ingevuld. Naar verluidt komen er vier naar de Benelux. Het prijskaartje ligt boven de 2,2 miljoen euro, waarmee de prijsstelling op het niveau van de Sian ligt. Voor een exemplaar op Nederlands kenteken geldt dus een prijs van dik 2,6 miljoen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had