Lamborghini doet wellicht mee aan Le Mans 2021 met hypercar
De nieuwe hypercarklasse die de huidige LMP1 gaat vervangen, trekt best wat aandacht van sportwagenbouwers. Na Aston Martin, Koenigsegg, Toyota en anderen is ook Lamborghini geïnteresseerd om mee te doen in de klasse.
De WEC (World Endurance Championship) heeft al langere tijd te kampen met teruglopende populariteit. De FIA dacht dat dit onder andere komt door de huidige LMP1-klasse waarin specifiek daarvoor gebouwde auto’s rijden. Deze lijken niet op auto’s die je op straat tegen kunt komen, dus kunnen potentiële nieuwe fans zien niet vereenzelvigen met de raceklasse. De oplossing is even simpel als doeltreffend: ga racen met raceversies van straatlegale hypercars. En die beslissing trekt de aandacht van belangrijke spelers in de markt. We noemen een Aston Martin, Mercedes-AMG, Toyota, Koenigsegg en nu ook Lamborghini.
Regels
Stefano Domenicali, CEO van Lamborghini, liet onlangs aan Autocar weten dat er inderdaad plannen zijn om mee te doen aan de Le Mans van 2021. “Er zijn discussies gaande en we bekijken de regels om te kijken of het bij ons past. Er is nog niets te zeggen totdat we die evaluatie gedaan hebben. Pas daarna kunnen we zeggen of we ervoor gaan of niet. Voor nu houden we het op een mogelijkheid.”
Dan is het nog de vraag waar de Italianen mee kunnen gaan racen. Een compleet nieuwe auto ontwikkelen voor 2021 is vrijwel onhaalbaar. Maar gelukkig heeft Domenicali daar een oplossing voor: de voor een klant gemaakte en unieke SC18. “We hebben niet het budget om te investeren in een nieuw project, maar de SC18 laat zien dat we al een basis hebben. De auto laat zien dat de capaciteit hebben voor een dergelijk project.”
Squadra Corse
De Lamborghini SC18 is een straatlegale auto die eigenlijk voor circuitgebruik gemaakt is. Hij is ontwikkeld door Squadra Corse (zoals de SC in de naam al verraad), de race-afdeling van Lamborghini. De SC18 is op basis van de Aventador en heeft dezelfde aandrijflijn als de Aventador SVJ. Dat houdt in dat hij zijn vermogen haalt uit een 6,5 liter V12 met 750 pk en 720 Nm. De grootste verschillen tussen de SC18 en een reguliere Aventador zitten in de carrosserie. Deze is aerodynamisch flink onder handen genomen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten