Lamborghini en carbon; al dertig jaar een gelukkig huwelijk
Koolstofvezel word al decennia lang in de auto-industrie gebruikt vanwege het lage gewicht van het ‘zwarte goud’ en de hoge materiaalsterkte. Lamborghini is heer en meester in het gebruik van carbonfibre. Laat carbonmaistro Paola Feraboli vertellen over Lamborghini’s lange geschiedenis met koolstofvezel.
“Men vond het ongepast om delen van het carbonfibre koetswerk van de Murciélago te tonen aan de buitenwereld.”
Niet alleen met koolstofvezel heeft het Italiaanse merk veel ervaring, ook met andere composieten als glasvezel en CFRP (Carbonfibre Reinforced Plastics) zijn ze in Sant’Agata Bolognese bekend. Toch is er in de veertig jaar dat het merk dergelijke composieten gebruikt veel veranderd. Zo vond men het ongepast om delen van het carbonfibre koetswerk van de Murciélago te tonen aan de buitenwereld en dus werd alles bedekt met een laagje verf. Daar dachten de klanten toch anders over; bij de ontwikkeling van de Aventador en Huracán werd er voor gekozen koolstofvezel onderdelen – onder andere in de motorruimte – juist te voorzien van een laagje blanke lak, zodat duidelijk werd uit welke edele materialen de auto is opgebouwd. ‘Cause the times they are a-changin’.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?