Lamborghini geeft met Huracán Super Trofeo EVO2 voorproefje voor toekomstige modellen
Zeven jaar na de introductie van de Lamborghini Huracán Super Trofeo presenteert het Italiaanse merk de EVO2. Het is de krachtigste versie van de Huracán ST ooit die in het kampioenschap van Lamborghini deelneemt. Dat moet echter wel nog tot 2022 wachten.
De eerste Huracán Super Trofeo, enkel geschikt voor het circuit, werd in 2014 geïntroduceerd. Hij was destijds bedoeld voor het Lamborghini Super Trofeo-kampioenschap, waaraan vooral ‘gentleman drivers’ deelnemen, die op drie continenten plaatsvindt. Drie jaar later kwam Lamborghini met de EVO, die het V10-racemonster naar een nieuw niveau tilde. In 2022 is het de beurt aan de EVO2, die nog bruter en nog aerodynamischer is dan zijn voorganger.
In stijl met de STO
De nadruk bij de EVO2 ligt op de aerodynamica en het design van de Huracán Super Trofeo. De Italianen hebben het design tot het uiterste getild en geven alvast prijs dat we deze stijlelementen de komende jaren kunnen verwachten op de straatlegale supercars. Zo is het front voorzien van nieuwe led-lichten met een hogere intensiteit en zeshoekig ontwerp en zien we een ‘omega’-lip, die de koolstofvezelfinnen met elkaar verbindt – geheel in stijl met de STO. Ook moeten de nieuwe luchtinlaten de luchtstroom en de neerwaartse druk verbeteren.
Knipoog naar Countach
De opvallende achterkant heeft ook wat metamorfoses ondergaan. De enorme koolstofvezel achtervleugel is vrijwel identiek aan de EVO, maar de lichtclusters in de achterlichten hebben meer weg van een Countach. Lamborghini heeft deze ook als eerbetoon naar die stijl ontworpen, zoals het dat ook bij de Sian deed. Verder zien we ook hier de toegenomen aerodynamische ingrepen, zoals de gebogen koolstofvezel bumper en de vernieuwde diffuser.
Zo zie je de Countach in de Lamborghini Sian – Sjoerds Weetjes 236
Ook zijn er over de gehele auto de nodige aanpassingen te vinden. Meerdere onderdelen, zoals de zijpanelen en de aerodynamische elementen op de achterzijde, zijn vervangen door lichtere koolstofvezel exemplaren en de achterspatborden bestaan nu uit één element. Het door Squadra Corse ontwikkelde remsysteem heeft ook wat veranderingen ondergaan. De stalen remschijven voor zijn vergroot van 380 mm naar 390 mm en de nieuwe remklauwen zijn geschikt voor remblokken met een nieuw ontwerp en een groter oppervlak. Allemaal om de prestaties en de efficiëntie te verbeteren.
Atmosferische V10 blijft in de EVO2
Over prestaties gesproken: onder de motorkap verandert er weinig. De atmosferische 5,2 liter-V10 zoals we die kennen blijft hetzelfde. Deze produceert een vermogen van 620 pk en levert die via de achtwielen af aan het asfalt. De zestraps sequentiële X-Trac-versnellingsbak is ook een bekende.
De Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO2 zal op 28 mei getoond worden op het circuit Paul Ricard in Frankrijk, tijdens het tweede raceweekend van het Europese kampioenschap. In 2022 zal de EVO2 ook daadwerkelijk meedoen aan dat kampioenschap. De prijs van de brute racebak ligt op 250.000 euro, zonder eventuele belastingen. Vanaf 2022 krijgen klanten met een EVO de mogelijkheid om hun auto te upgraden naar het EVO2-pakket.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Rijtest Lamborghini Urus SE: krachtigste en wildste ooit
-
Vergeet de Urus! Deze Lamborghini is de ultieme SUV | Sjoerds Weetjes 414
-
Zien: kleuter rijdt 300+ km/h in peperdure Lamborghini
-
Zo ziet een stationwagon van Lamborghini eruit
-
Deze ‘Lamborghini’ heeft te veel cilinders en is van een sultan geweest
-
Waarom de Lamborghini Gallardo niet altijd uit Italië komt | Sjoerds Weetjes 408
-
Lamborghini Urus S en Range Rover Sport SV vechten om de hoofdrol
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo