Lamborghini Sián: een gelimiteerde hybride V12 hypercar met 818 pk
We wisten dat hij eraan zou komen, maar niet dat het de snelste Lamborghini ooit zou worden. De Lamborghini Sián heeft ook voor het eerst een hybride aandrijflijn.
Gisteravond laat lekte de eerste beelden van de Lamborghini Sián al het internet op. Niet gek, want tegenwoordig lijkt elke auto voor zijn geplande lancering te lekken. Maar goed, we zagen een strakke profielfoto van de auto die in kopersapp van het merk te zien was. De kopers zelf zouden de auto al twee jaar geleden hebben gezien. Al die tijd stelde Lamborghini een openbare lancering uit, tot het nu de tijd rijp vondt om de v12 met hybride-aandrijving de wereld in te sturen.
Supercapacitortechnologie
Lamborghini claimt dat het voor de Sián een unieke hybridetechniek heeft uitgevonden. Het heeft een 34 pk sterke elektromotor in de versnellingsbak verwerkt die de ervoor moet zorgen dat de auto directer reageert op input. Ook krijgt hij de taak om lichte manoeuvres uit te voeren zoals achteruit rijden en parkeren. Tot zo ver niet heel uniek. Maar waar andere fabrikanten de stroom voor deze elektromotor opslaan in een lithium-ion accu, maakt Lamborghini gebruik van supercapacitortechnologie (hallo,Lamborghini Terzo Millennio). Hiermee kan de auto tien keer zoveel stroom opslaan. Ook is hij driemaal krachtiger en drie keer lichter dan een conventionele accu. Het resultaat hiervan is dat het hele hybridesysteem maar 34 kilogram weegt. En dankzij de plaatsing tussen de motor en de cockpit draagt hij ook bij aan de perfecte gewichtsdistributie.
Die supercapacitor heeft nog meer voordelen. Omdat hij even snel kan op- als ontladen kan hij in zijn geheel opgeladen worden na een goede rempartij. Die energie is dan direct weer bruikbaar om ingezet te worden om het accelereren van de auto te ondersteunen. Lamborghini claimt dat de auto dankzij zijn elektromotor tussen de 10 en 20% sneller optrekt dan Lamborghini Aventador SVJ. Ook is zijn verhouding tussen vermogen en gewicht beter dan die van de SVJ. Deze boost is overigens alleen beschikbaar tot een snelheid van 130 kilometer per uur. Bij het behalen van die snelheid ontkoppelt de elektromotor zichzelf namelijk.
machtigste V12
Maar met die 34 pk van de elektromotor ga je de hybride-oorlog niet winnen. In andere super- en hypercars levert deze namelijk veel meer paardenkrachten. Gelukkig heeft de Lamborghini Sián de machtigste V12 in een Lamborghini ooit meegekregen. Deze is in zijn eentje al goed voor 784 pk. Daarmee rijdt de Sián binnen 2,8 seconden naar de 100 kilometer per uur en kan hij een topsnelheid van minimaal 350 km/h aantikken. Daarmee maakt hij de betekenis van zijn naam, flits of bliksem in het Italiaans Bolognese-dialect, ook zeker waar.
Qua design is de Sián overduidelijk een Lamborghini. Het merk zelf zegt vooral inspiratie gehaald te hebben van een klassieker die menig jongensdromen heeft gevoed: de Lamborghini Countach. Deze moet vooral terugkomen in de strakke belijning van de hypercar en vooral in de zeshoekige achterlichten van het model. Tegelijkertijd zien we ook Y-vormige elementen, zoals de dagrijverlichting, terug uit het conceptmodel de Lamborghini Terzo Millennio.
63 exemplaren
Zoals we in ons bericht van gisteren ook al meldden zullen er maar 63 exemplaren van de Lamborghini Sián komen. De 63 verwijst in dit geval naar het jaar waarin Lamborghini opgericht werd: 1963. Elk van deze exemplaren wordt in samenspraak met de koper en Lamborghini’s Ad Personam-programma aangekleed. De versie die we hier zien is speciaal voor de IAA in een mix Verde Gea (groen) en Oro Electrum (elektrisch goud) uitgevoerd. Hoeveel de auto moet gaan kosten, weten we nog niet. Lamborghini biedt hem nog niet te koop aan.
“De snelste Lamborghini moet een visueel en symphonisch feest zijn. Evenzo opmerkelijk voor degene die hem voorbij zien komen als voor degene die erin mogen rijden. Hij mag dan geinspireerd zijn op de Countach, maar de Sián is een futuristisch icoon, geen terugblik. Exclusiviteit wordt extra benadrukt doordat elke van de 63 eigenaren het privilege heeft om samen met Ad Personam, mijzelf en het Centro Stile team niet alleen de snelste, maar ook een unieke Lamborghini te bezitten,” aldus Mitja Borkert, hoofd van Design bij Automobili Lamborghini.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8