Lamborghini stopt deelnames aan autoshows
Voor Lamborghini is het niet langer vanzelfsprekend dat het op elke autotentoonstelling komt opdraven. De Italiaanse sportwagenfabrikant stopt met deelnames aan autoshows. Het richt zich op kleinschaligere evenementen waarbij het merk direct contact met potentiële klanten heeft.
Intieme relatie
Lamborghini gaf eerder dit jaar al aan de Autosalon van Genève 2020, die uiteindelijk in zijn geheel niet doorging, over te slaan, maar het besluit om de Zwitserse autotentoonstelling over te slaan, stond dus niet op zichzelf. De autobouwer schrapt nagenoeg alle deelnames aan autoshow. Tegenover autosite AutoCar India zegt het hoofd van Marketing and Communications Katia Bassi: “We hebben besloten niet aan autoshows meer deel te nemen omdat we steeds meer geloven dat het belangrijk is om een intieme relatie met de klant te hebben en autoshows zijn niet langer afgestemd op onze filosofie.”
Regionale autoshow
Het besluit is vanuit de fabrikant genomen. Het is niet bekend of het importeurs vrij staat om aan een regionale autoshow als de Autosalon van Brussel deel te nemen. Op regionale niveau moet een merk zich vaak profileren om niet ten onder te gaan aan de concurrentie.
Concept S en Veneno
Lamborghini gebruikte de afgelopen jaren de autoshows met een internationale karakter om een nieuw model te presenteren. Zo werd de Autosalon van Genève veelvuldig gebruikt voor onthullingen, zoals die van de Gallardo Concept S, de Veneno en de Murciélago. In Parijs debuteerde jaren terug de Estoque en Asterion en op de 2019-editie van de IAA in Frankfurt trok Lamborghini vorig jaar oktober nog het doek van Sián FKP 37 waarvoor de autobouwer de 63 kopers van de hypercar liet invliegen.
Race-evenement
Lamborghini zal voor de onthulling van nieuwe modellen eigen klantevenementen gebruiken of zich aansluiten bij specifieke evenementen waar de directe doelgroep van Lamborghini is te vinden, zoals Goodwood Festival of Speed, het Concours d’Elegance Pebble Beach en de eigen race-evenementen.
Rolls-Royce
Rolls-Royce liet eerder aan Autovisie weten ook de deelnames aan autoshows te beperken. En als de Engelse fabrikant op de beursvloer aanwezig is, er geen wereldprimeur zal presenteren. Volgens het merk wil de Rolls-Royce-klant niet ten overstaan van een mensenmassa voor het eerst een nieuw model bekijken. De klant eist exclusiviteit, in een klein comité met volledige aandacht voor hem en haar en de auto.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen