Lamborghini’s vierde model wordt 2-deurs GT crossover
Met de Huracan, Aventador en Urus in het programma beschikt Lamborghini over drie productlijnen. Een vierde is onderweg, al duurt het nog tot minimaal 2027 voordat we dat model te zien krijgen. Lamborghini-topman Stephan Winkelmann laat nu aan Autovisie weer iets meer weten wat we kunnen verwachten.
Dat de vierde productlijn een volledig elektrisch aangedreven model wordt, is bekend. Het wordt voor Lamborghini zijn eerste elektro-auto. Hij komt nog voor de opvolger van de Urus uit, die eveneens op een elektroplatform komt te staan. Van welk platform de twee types gebruik gaan maken, is nog niet bekend, zo geeft Winkelmann aan. Het moederconcern Volkswagen Group heeft een kakelverse architectuur in ontwikkeling. Dat de Italianen meeliften op de ontwikkelingen elders in de groep, mag duidelijk zijn. Winkelmann geeft niet aan of de vierde productlijn en de Urus-opvolger de bodemsectie gaan delen, maar dat is meer dan logisch.
Lange neus, grote bodemvrijheid, lage daklijn
De vierde modellijn wordt een GT, maar een van een nieuw concept. We weten dat Winkelmann fan is van de GT, zij het als crossover. Hij ziet veel potentieel in dat voor Lamborghini nieuwe voertuigconcept. In zijn gedachte bestaat de GT al jaren. Hij tekent hem met een lange neus, een grotere bodemvrijheid en een hogere daklijn, zij het lager dan die van een SUV. Lang twijfelde hij tussen twee en vier deuren, maar inmiddels is de keuze gemaakt. Het wordt een tweedeurs GT. “Een tweedeurs GT past perfect in het programma van Lamborghini, want Ferruccio Lamborghini begon in de jaren ’60 met GT-auto’s. Ik denk dat dit het juiste model is. Een GT met twee deuren en een 2+2-stoelopstelling”.
Nieuwe namen voor opvolgers Lamborghini Huracan en Aventador
Concept van Bugatti
Een dergelijk model had Stephan Winkelmann reeds voor Bugatti geopperd, toen hij daar nog ceo was. Hij heeft zelfs enkele studiemodellen laten bouwen, ook met vol-elektrische aandrijflijnen. Toen, dat is rond 2019 geweest, twijfelde Winkelmann nog tussen een twee- en een vierdeurs koetswerk. O ja, elektrisch was niet vanzelfsprekend. Er is gekeken naar verschillende aandrijflijnen, waarbij een optie louter elektrisch was. Wat Bugatti er nu mee gaat doen, is niet bekend. Nieuwe eigenaar Rimac-Bugatti brengt sowieso als eerste een sportcoupé in lijn met de Chiron. De kans is klein dat de ontwerptekeningen nu in Sant’Agata Bolognese op het bureel van Lamborghini-ontwerpchef Mitja Borkert liggen. Niet alleen moet de vierde productlijn over het Italiaanse DNA beschikken, de technische kant van de GT crossover wijkt af wat aanpassingen aan het overall-ontwerp betekenen. Het concept blijft echter gelijk.
Absoluut geen sportsedan meer
Winkelmann gaf ooit opdracht voor de bouw van het studiemodel Estoque, een ruig ogende vierdeurs sportsedan. Hij stond zelf niet achter het concept, zoals je kunt horen in de exclusieve aflevering van Sjoerds Weetjes over de komst van de Urus. Winkelmann zegt dat een dergelijk model vandaag de dag al helemaal geen goede optie is. “De Estoque is een limousine. Dat was goed in die tijd (2008) als alternatief voor de Urus, maar we realiseerden ons tijdig dat het segment kromp. Daarnaast zijn proporties van een auto belangrijk en een limousine moet je in korte en lange wielbasis brengen. Met korte asafstand ziet een dergelijk model er super uit, maar met verlengde wielbasis… En de Amerikanen willen net als in Azië een extra lange wielbasis. Dat idee van een sportsedan hebben we verworpen.”
Van A naar B
Hij vervolgt: “Ik ben ervan overtuigd dat de 2+2 GT de perfecte pasvorm is. Het is ook een goed concept voor onze eerste elektrische auto. De carrosserievorm is niet die van een supersportwagen waar je alleen van A naar A gaat, waarmee je dus graag rijdt. Hij sluit meer aan bij mensen die de auto als dagelijks inzetten, of meer comfort wensen, of vaker met passagiers rijden. Een auto waarmee je van A naar B rijdt. Onze klanten hebben een diversiteit aan auto’s in de garage staan. De GT kan dan als Lamborghini dagelijks gebruikt worden.” Winkelmann geeft bovendien aan dat de GT 2+2 als elektro-auto ook eerder wordt geaccepteerd dan bijvoorbeeld een supercar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten