Lancia Delta HF Integrale krijgt tweede leven
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Flancia-delta-integrale-2.jpg)
We zullen even wachten totdat u het kwijl van uw beeldscherm heeft geveegd. Want waarschijnlijk begint u net zo te watertanden als wij bij het zien van deze restomod van een Lancia Delta HF Integrale. Hij wordt gebouwd door het Italiaanse Automobili Amos.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Flancia-delta-integrale-1.jpg)
Dat is opgericht door de eveneens Italiaanse coureur Eugenio Amos, die op Instagram laat zien dat hij een indrukwekkende collectie klassiekers in zijn bezit heeft, waaronder een groene (!) Ferrari F40 en een Mercedes-Benz CLK GTR.
Integrale 16V
Deze Delta HF Integrale mag er dan uitzien als een Evo, maar wordt gebouwd op basis van een Integrale 16V. Volgens Amos wordt de auto op ruim duizend punten verbeterd. Opvallend: Automobili Amos maakt een driedeurs van de Integrale.
Zes constructeurstitels
In de jaren tachtig en negentig was de Lancia Delta dé dominante auto in het Wereldkampioenschap Rally (WRC). Hij won de rijderstitel vier keer (1987 – 1989, 1991) en sleepte maar liefst zes keer achter elkaar het constructeurskampioenschap in de wacht (1987 – 1992).
Homologatiemodellen
Om mee te mogen doen aan het WRC moest Lancia de Delta homologeren. Dat resulteerde in de Delta HF Integrale 8V (1987 – 1989, 185 pk), 16V (1989 – 1991, 200 pk) en Evo (1991 – 1993, 210 pk). De Evo 2 (1993, 215 pk) was geen homologatiemodel.