Lancia Delta HF Integrale krijgt tweede leven
We zullen even wachten totdat u het kwijl van uw beeldscherm heeft geveegd. Want waarschijnlijk begint u net zo te watertanden als wij bij het zien van deze restomod van een Lancia Delta HF Integrale. Hij wordt gebouwd door het Italiaanse Automobili Amos.
Dat is opgericht door de eveneens Italiaanse coureur Eugenio Amos, die op Instagram laat zien dat hij een indrukwekkende collectie klassiekers in zijn bezit heeft, waaronder een groene (!) Ferrari F40 en een Mercedes-Benz CLK GTR.
Integrale 16V
Deze Delta HF Integrale mag er dan uitzien als een Evo, maar wordt gebouwd op basis van een Integrale 16V. Volgens Amos wordt de auto op ruim duizend punten verbeterd. Opvallend: Automobili Amos maakt een driedeurs van de Integrale.
Zes constructeurstitels
In de jaren tachtig en negentig was de Lancia Delta dé dominante auto in het Wereldkampioenschap Rally (WRC). Hij won de rijderstitel vier keer (1987 – 1989, 1991) en sleepte maar liefst zes keer achter elkaar het constructeurskampioenschap in de wacht (1987 – 1992).
Homologatiemodellen
Om mee te mogen doen aan het WRC moest Lancia de Delta homologeren. Dat resulteerde in de Delta HF Integrale 8V (1987 – 1989, 185 pk), 16V (1989 – 1991, 200 pk) en Evo (1991 – 1993, 210 pk). De Evo 2 (1993, 215 pk) was geen homologatiemodel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen