Land Rover Defender gaat van 2 via 3, 5, 6 en 7 naar 8
Al voor de lancering van de huidige generatie Land Rover Defender is er sprake van een verlengde uitvoering van de robuuste 4×4 waarin maximaal acht personen kunnen plaatsnemen. Zie hier, dit is de derde carrosserievariant geworden. Maak kennis met de Defender 130.
Land Rover breidt het leveringsprogramma verder uit. Na de 90 en 110, die direct na de lancering van de Defender beschikbaar waren, komt er nu een Defender 130. Zoals de naam al aangeeft, is het een groter model dan de 90 en de 110. Hij heeft echter geen zeven deuren, waaraan je zou kunnen denken na het horen van de driedeurs 90 en vijfdeurs 110. De 130 is wel degelijk langer dan de reeds verkrijgbare varianten, maar zonder meer portieren te bieden. In vergelijking met de 110 voegt Land Rover 34 extra centimeters aan de wagenlengte toe. Ze bevinden zich allemaal achter de achteras.
Drie stoelrijen
Door die toegenomen achteroverhang biedt de Defender 130 meer interieur- en bagageruimte. Plus: Land Rover voegt er een extra zitplaats aan toe. Die achtste zitting is binnen de drie zitrijen gecreëerd, waarmee de 130 niet meer stoelrijen dan de 110 biedt. Je kunt nu echter in de opstelling 2-3-3 in de langere Defender-telg plaatsnemen. De Defender is er nu met maximaal acht zitplaatsen, waarbij op de eerste zitrij slechts twee gordels aanwezig zijn. Door de extra zetel is de Defender-familie er als twee-, drie- en vijfzitter (90) en als vijf- en zeven- én achtzitter (110 en 130).
Isofix
Land Rover claimt dat er goed is gekeken naar de instap naar de derde zitrij, al geldt dat niet specifiek voor de achtpersoons 130. De 110 beschikt reeds over drie zitrijen. De stoelen op de tweede zitrij schuiven naar voren en de rugleuning klapt vervolgens naar voren. De laatste actie helpt voor een verbrede toegang. De vraag is of het handig is voor de montage van kinderzitjes. Land Rover biedt vijf Isofix-kinderzitjesbevestigingen op de 130. Eén op de voorste passagiersstoel en op elke buitenste zitplaats van de tweede en derde zitrij.
De Defender 130 komt er niet alleen voor de achtste inzittende. De fabrikant biedt met de verlengde uitgave ook een ruimere telg aan. De bagageruimte groeit achter de derde zitrij tot 389 liter. Met slechts twee zitrijen in stelling is er 1232 liter aan volume beschikbaar. Als tweezitter meet de laadruimte 2291 liter. Anders dan bij de kortere types zitten de aanwezigen én de bagage niet onder kleine raampjes, maar onder een grote glaspanelen.
Geëlektrificeerde aandrijflijnen
Land Rover gaat de Defender 130 leveren met de bekende geëlektrificeerde aandrijflijnen. De P400 vormt het benzinemotoraanbod, de D250 en D300 het dieselmotorgamma. De P400 beschikt over een 3,0-liter zescilinder met 400 pk/550 Nm. De oliegestookte D250 heeft een 3.0-zescilinder met 249 pk/600 Nm onder de kap. Als D300 is hetzelfde blok 51 pk en 50 Nm sterker. Standaard is de Defender 130 uitgerust met vierwielaandrijving, die de trekkracht met tussenkomst van een achttraps automaat te verwerken krijgt. Ongeacht de krachtbron bedraagt het trekgewicht 3000 kg. Let er overigens op, dat de achtzitter een maximum laadvermogen van maximaal 750 kg heeft.
De 5,36 meter lange, 2,11 meter brede en 1,97 meter hoge Defender 130 is verkrijgbaar vanaf 145.875 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace