Land Rover Defender heeft officieel een Slowaaks paspoort
Noem een icoon uit de Engelse auto-industrie en gegarandeerd dat binnen vijf antwoorden de Land Rover Defender wordt genoemd. De Defender is net als zijn voorvaderen zo Engels als Queen Elizabeth. Maar de allernieuwste model is niet zo Engels als voorheen.
De nieuweling heeft een Slowaaks geboortebewijs. Land Rover heeft de productie van de onvervalste offroader ondergebracht in zijn fabriek op het vasteland van Europa. Het is niet voor het eerst, want de faciliteit is reeds verantwoordelijk voor de bouw van de Discovery. Sinds veertien maanden rolt die SUV in het Slowaakse Nitra van de band. De Defender komt hem nu vergezellen.
Opstartfase Defender
Land Rover heeft liefst 1,4 miljard euro in de fabriek gestoken om de productie van zijn twee modellen mogelijk te maken. Er werken 1500 mensen. Wanneer de fabriek maximaal wordt ingezet, kunnen 150.000 auto’s op jaarbasis de fabriekspoort verlaten. Het plafond is nog lang niet bereikt. De bouw van de Discovery loopt reeds, maar de Defender-productie bevindt zich in de opstartfase. De Engelse autofabrikant maakt nu alleen de lange Defender, de 110. De bouw van de kortere versie, 90 genaamd, gaat binnenkort van start, binnen een maand of drie.
Defender grijs kenteken
De marktintroductie van de offroader staat voor komend voorjaar gepland. De Land Rover Defender debuteert als vijf, zes of zevenzitter met vijf deuren, gevolgd door de driedeursuitvoering met plaats voor vijf of zes personen. Een bedrijfswagen-variant onder de naam Commercial is reeds aangekondigd, maar zal de weg naar Nederland niet vinden. Jaguar Land Rover Nederland werkt inmiddels aan een grijskenteken-versie op basis van de 110-uitvoering, die wel voldoet aan de afwijkende Nederlandse regelgeving. De importeur verwacht het model al vrij snel te kunnen aanbieden. Naar verluidt volgt later een door de Land Rover ontwikkelde pick-up. Het leveringsprogramma wordt sowieso snel uitgebreid. Voor het tweede modeljaar plant Land Rover de introductie van een plug-in hybrideversie met een 400 pk sterke aandrijflijn. Bij de verkoopstart is louter keuze uit twee diesels en twee benzines.
Zuid-Amerika
Het is overigens niet voor het eerst dat de Land Rover Defender buiten Engeland wordt gemaakt. De vorige generaties, waarvan het oermodel op de AutoRAI in 1948 debuteerde, rolden ook in bijvoorbeeld Zuid-Amerika en Azië van de band. Het is echter wel voor het eerst dat de Defender niet in Groot-Brittannië wordt gemaakt.
Video
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?