Langverwacht, maar de Audi E-tron GT is er ook direct als RS
Het moment is daar, Audi presenteert de E-tron GT. Eindelijk, zo kun je wel stellen, want na de première op de Los Angeles International Auto Show 2018 is er al 2,5 jaar verstreken. Dat het model toen het predicaat ‘concept’ droeg geloof je niet na het zien van het uiteindelijk model. Of is de definitieve auto een concept car?
Marc Lichte, de designbaas van Audi, liet in de afgelopen weken al verschillende malen weten dat de E-tron GT de allermooiste auto van zijn hand ooit is. Om eerlijk te zijn, het verschil tussen de concept en de elektrisch aangedreven productie-auto is minimaal. Het model is in de afgelopen jaren lichtjes bijgeschaafd, kijkend naar technische verbeteringen als het ging om het aanscherpen van de aerodynamische vorm. Kleine details als actieve luchtinlaten, een elektronisch aangestuurde achterspoiler en luchtvering dragen al een steentje bij, want in dit geval leveren de aanwezigheid van de items 30 km aan actieradius op. Het verklaart wellicht waarom er feitelijk maar één koetswerk voor de reguliere en RS-uitvoering is. De vorm met de meest ideale lijnvoering. Hij kent een cW-waarde van 0,24!
Architectuur Porsche Taycan
Voor de E-tron GT heeft Audi niet het gebruikelijke werk hoeven te verrichten, want de basis voor de elektrische sportsedan wordt gelegd door de Taycan. Porsche zorgde dan ook voor het leeuwendeel van de dynamische ontwikkeling. De architectuur plus de elektromotoren, wielophanging en de batterij zijn direct uitwisselbaar met het model uit Stuttgart. Audi heeft de componenten echter wel zijn eigen kalibratie gegeven. Het merk claimt dat de focus van de Taycan op circuit ligt, dus dynamiek. Bij Audi kiest men meer voor een GT-karakter. Het merk geeft zijn dikste E-tron niet voor niets de toevoeging GT.
Langer en hoger
De E-tron GT is een fractie langer (3 cm) en hoger (3 cm) dan de Taycan, maar smaller (1 cm). De wielbasis is identiek, 2,90 meter om te zijn. De afmetingen tussen de E-tron GT en de RS E-tron GT ontlopen elkaar niet veel. De RS is een fractie korter. Hij heeft bovendien een smallere spoorbreedte achter, waarbij de 19-, 20- en 21-inch wielen op de vooras weer een stukje verder uit elkaar staan. Binnen deze maatvoering biedt de E-tron GT vooralsnog plaats aan vier personen. Als bestuurder zit je vergelijkbaar als in een sportwagen, een gevoel dat wordt versterkt door de hoge raamlijn. Om de bewegingsvrijheid achterin te vergroten, is in de vloer, waarin het accupakket ligt, een uitsparing gemaakt waardoor de voeten onder de sportstoelen passen. De bestuurder kijkt uit over een dashboard waarin alle functies naar hem zijn gericht.
Tot 440 kW aan vermogen
Voor de aandrijving trapt Audi af met het grootste beschikbare accupakket. De lithium-ion batterij van LG kent een nettocapaciteit van 86 kWh en brengt de E-tron GT zo’n 488 km ver. De trekkracht komt van twee elektromotoren. Voorin huist een 175 kW sterke krachtbron, die zijn vermogen op de vooras wegzet. Achterin monteert Audi een sterkere versie, met een vermogen van liefst 320 kW. Het systeemvermogen komt daarmee uit op 350 kW met een boostvermogen (duur van 2,5 seconden) van 390 kW. In het geval van de RS-versie is de vermogensafgifte van de achterste elektromotor zelfs 335 kW. De RS heeft een systeemvermogen van 440 kW met in de boost-modus 475 kW. Met deze vermogensafdracht positioneert de GT zich tussen de Porsche Taycan als 4S en als Turbo. De RS E-tron GT is in staat om in 3,3 tellen van stilstand naar 100 km/h te sprinten. De top bedraagt 250 km/h, waar de in 4,1 tellen accelererende (0-100 m/h) E-tron GT 245 km/h haalt. Met twee elektromotoren aan boord – een per as – is de E-tron GT vierwielaangedreven, maar zodra de bestuurder voor de eco-rijmodus kiest, schakelt de achterste krachtcentrale uit.
Prijzen Audi E-tron GT
De E-tron GT zet tezamen met de RS-uitvoering vanaf mei koers naar Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend. De orderboeken openen binnenkort.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar