Leaseplan reserveert 5.000 zonneauto’s het Nederlandse Lightyear
Het Nederlandse Lightyear heeft een grote deal gesloten met LeasePlan. De leasemaatschappij heeft vijfduizend Lightyear Two-modellen gereserveerd.
Naar verwachting van de fabrikant gaat het model in 2024/2025 in productie en zal de Two in Europa, de VS en op andere markten vanaf 30.000 euro te bestellen zijn. De Two is een doorontwikkeling van het reeds aangekondigde en hier afgebeelde model, de One. Meer informatie over het model is er vooralsnog niet.
Volgend jaar al een Lightyear leasen
De deal komt overigens niet uit het niets. LeasePlan beloofde eerder al de Lightyear One voor Europese klanten beschikbaar te stellen. Dit model gaat volgend jaar al in productie en kost minimaal 119.000 euro.
“LeasePlan is al sinds 2018 een sterke partner van ons. De aankondiging van vandaag is bewijs van hun geloof in onze visie om duurzame mobiliteit beschikbaar te maken voor iedereen”, laat Lex Hoefsloot, oprichter en ceo van Lightyear weten. Hoe bereikbaar de Lightyear Two wordt in de lease is vooralsnog onbekend. Autovisie wacht nog op antwoord van LeasePlan.
Minder afhankelijk van laadinfrastructuur
Met de auto’s van Lightyear voegt het leaseconcern ’s werelds eerste zonneauto met een flinke range aan haar wagenpark toe. LeasePlan laat weten zich te willen focussen op schone voertuigen die minder afhankelijk zijn van de laadinfrastructuur. Hierdoor zijn grote investeringen in bijvoorbeeld laadpalen minder of niet nodig. Het enige probleem is natuurlijk dat de zon in Nederland relatief gezien niet heel lang en sterk schijnt.
Kleine accu, goede actieradius
De Lightyear One zette dit jaar overigens een record neer. De zonneauto reed 710 kilometer met een accu die een capaciteit van 60 kWh heeft. Tijdens de test is er een constante snelheid van 85 kilometer per uur gereden. De officiële WLTP-actieradius is nog onbekend. De CEO liet eerder weten “dat we in de komende maanden een vergelijkbaar energieverbruik kunnen realiseren bij snelheden boven de 100 kilometer per uur.”
Toyota aapt Lightyear One na, hangt auto vol met zonnepanelen
Door het energieverbruik zo laag mogelijk te houden kunnen accu’s – het duurste onderdeel van een elektrische auto – kleiner worden. Met als gevolg een EV die stukje bij beetje betaalbaarder wordt. Naast goede aerodynamica dragen de zonnepanelen op de Lightyear aan een groter rijbereik, want hij kan tijdens het rijden opgeladen worden. “Op een zonnige dag kan de One zo’n 70 kilometer aan extra rijbereik winnen”, aldus de fabrikant.
Productie Lightyear in Finland
Vanaf volgend jaar start de productie van de One met een kleine serie van 946 auto’s, deze worden ook al in 2022 uitgeleverd. De Nederlandse auto zal niet in ons land geproduceerd worden, maar rolt in het Finse Uusikaupunki van de band.