Leif Tufvesson bouwt in de achtertuin van Koenigsegg hotrods met een Zweeds randje
De Zweedse Leif Tufvesson is eigenaar van het bijzondere bedrijf Caresto, dat prachtige en zeer exclusieve hotrods produceert. Autovisie ging bij hem op bezoek en mocht als een kind in een snoepwinkel rondkijken in de indrukwekkende garage.
Tekst: Bart Lenaerts | Fotografie: Lies de Mol
Het lijkt wel alsof er iets in het kraanwater zit in Angelholm, dat godvergeten provinciale nest aan de Zweedse zuidkust waar Christian von Koenigsegg zijn spectaculaire hypercars assembleert. Want dit is ook de thuisbasis van Leif Tufvesson, net zo’n snuggere vent met twee handige poten aan zijn lijf. Al zingt zijn bedrijfje Caresto een heel ander deuntje en mikt het op totaal andere klanten.
Moderne hotrods
Met de jaren bouwde Caresto een opmerkelijke reeks moderne hotrods rond Volvo-hardware, al is dat gek genoeg allerminst de core-business. “Wij leveren voornamelijk one-offs, de ene al zotter dan de andere. Die hotrods zijn eigenlijk een uit de hand gelopen hobby en het is al sinds 2008 geleden dat ik voor Volvo nog een hotrod creëerde voor hun 80ste verjaardag – en eentje voor mezelf.”
Ondanks zijn voorliefde voor Volvo gaat Tufvesson graag eens vreemd en hoopt hij mee te liften op de Porsche-manie en de restomod-mode die de halve autowereld momenteel gijzelt. Al gebeurt ook dat weer op zijn eigenzinnige, wellicht nauwelijks lucratieve manier. Niks is hier immers wat het lijkt. Wat oogt als een vertimmerde 964 die een nostalgisch bad heeft genomen – precies zoals Singer dat doet – is eigenlijk een gloednieuw Porsche Cayman-onderstel met middenmotor, waar hij een klassiek 911-silhouet uit koolstofvezel omheen boetseert. “Dit is namelijk het beste Porsche-chassis, veel beter dan dat van de 911, eigenlijk.”
Volvo P1800
En dan is er nog zijn adembenemende Volvo P1800 in hemelsblauw. Nadat Leif Tufvesson eerder een Volvo V8 in een ranke P1800 ES had geschoenlepeld, perste hij ditmaal een elektrische aandrijflijn in een coupé uit de modelreeks. Al is hij te veel een estheet om zich uitsluitend te beperken tot de onderhuidse techniek. “Hoewel de auto origineel lijkt, hebben we de wielkasten subtiel uitgeklopt zodat hij lager ligt. Verder sluiten de bumpers veel nauwer aan, liggen alle koetswerkpanelen strakker tegen elkaar en kreeg hij een heel nieuw interieur. Zulke details.”
Ben je benieuwd naar het bijzondere verhaal van Leif Tufvesson? Het complete verhaal lees je in Autovisie Magazine nummer 23, dat tot en met aanstaande woensdag nog in de winkels ligt!