Lesage 01E is een Peugeot e-208 met een wel heel andere jas
Steeds meer elektrische auto’s krijgen een klassieke koets. Het ene bedrijf plaatst een elektrische aandrijflijn in een klassieker, het andere bedrijf bouwt een compleet nieuwe EV met een elegante carrosserie. Dat laatste doet ook Lesage Motors.
Lesage Motors is een Franse start-up dat is begonnen met de productie van haar eerste voertuig. Onder de naam 01 brengen ze een sportieve tweezitter uit als eerbetoon voor auto’s uit de jaren ’20 en ’30. De 01 komt er met een conventionele verbrandingsmotor én als volledig elektrische variant. Beide auto’s worden volgens Lesage gebouwd volgens de principes van Colin Chapman (oprichter van Lotus): light is right. In andere woorden: de 01 moet een echte rijdersauto worden.
Geen verschil
De twee versies verschillen optisch eigenlijk niet van elkaar. Ze hebben dan ook dezelfde afmetingen. Ze zijn beide 3,6 meter lang, 1,76 meter breed en 1,23 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,45 meter. Beide auto’s hebben hetzelfde aluminium frame, stoelen, wielen (20-inch) en ophanging.
Wel verschillen ze qua naam: Lesage noemt ze de 01T en 01E, waarbij de laatstgenoemde ‘E’ uiteraard voor de elektrische versie staat. Voor de motoren klopt het Franse merk aan bij Peugeot. De 01T heeft de bekende 1,2-liter driecilinder turbomotor, met 154 pk en 240 Nm. De auto zelf weegt maar 650 kilogram, dus dat is ook meer dan genoeg.
Peugeot e-208
De elektrische versie is natuurlijk wat interessanter. Voor de aandrijflijn van de 01E gebruikt Lesage eveneens onderdelen van Peugeot. Het gebruikt namelijk de elektromotor die we ook in de e-208 en Corsa-e vinden. Die levert 134 pk en 260 Nm. De 01E is met een gewicht van 950 kilogram wel een stukje zwaarder dan z’n broertje.
Het accupakket heeft net als de PSA-producten een capaciteit van 50 kWh, goed voor een bereik van 340 kilometer. Opvallend genoeg sprint de elektrische versie van de 01E ook minder snel naar 100 km/h: de 01T is met 6,5 seconden een dikke seconde sneller. De versie met verbrandingsmotor heeft ook een hogere topsnelheid (170 km/h versus 150 km/h). Bovendien is de elektrische variant een stukje duurder. De 01T is er vanaf €54.000, wie op elektriciteit wil rijden moet €62.500 betalen.
Nieuw model
Bertrand Lesage, de oprichter van Lesage Motors, begint volgend jaar met de bouw van de 01T. Daar maakt hij er met zijn team maximaal 50 van. In 2022 beginnen ze met de bouw van de elektrische versie. Ook daarvan verschijnen er maximaal 50 exemplaren. Daarna begint het aan de bouw van een nieuw model.
De auto’s van Lesage worden volledig met de hand en met enkel Franse producten gebouwd. Bovendien is optimale personalisatie mogelijk. Zo kan de klant zijn auto in elke gewilde kleur laten spuiten. Ook de bekleding, wielen en ‘overige decoratie’ kan in overleg met de ontwerper van het merk worden bepaald. Lesage Motors nodigt klanten ook nog eens uit om zélf mee te werken aan hun auto.
Naar verwachting presenteert het merk dit jaar een definitief pre-productiemodel. Of dat gaat lukken, is nog maar de vraag. Oprichter Lesage heeft wel een verleden in de auto- en racerwereld, maar zijn laatste twee projecten (onder de naam Cabsicum en KB Koncept) gingen als een nachtkaars uit.