Lesverbod? Online rijles dan maar!
Anderhalve meter afstand houden tussen de leerling en een instructeur lukt niet in een personenauto, dus ligt de rijinstructie door een lesverbod inmiddels ook stil. Online rijles nemen om je rijvaardigheid op peil te houden, lijkt een oplossing. Leverancier van rijsimulatoren Green Dino organiseert zelfs een wedstrijd samen met Veilig Verkeer Nederland.
Wedstrijd
Een wedstrijd tussen auto’s is op de echte openbare weg verboden maar in de virtuele wereld niet. Maar toch is dit ook geen race of rally maar online rijles. Bij deze wedstrijd wint de persoon die de meeste virtuele rijlessen heeft gevolgd volgens dit systeem. Trainen op een simulator heeft veel voordelen volgens Green Dino, de leverancier van de rijsimulatoren. Trainen op een rijsimulator is milieuvriendelijk, effectief en goedkoop en daar kunnen we ons wat bij voorstellen.
Maar wat kost dat dan?
Gewoon achter je computer ben je een stuk goedkoper uit want voor een onbeperkt aantal rijlessen die je gewoon met een je eigen computer kunt ‘rijden’, betaal je 50 euro. Als je weet dat je minimaal vier tientjes betaalt voor slechts één ‘echte’ rijles is dat heel voordelig. Wat een losse online les kost bij een rijschool is variabel en wat ondoorzichtig omdat ze meestal in combinatie met echte lessen worden aangeboden.
Alleen maar online les gehad, mag je dan examen doen?
“Wij gaan niet over lessen maar over de examens”, zegt de woordvoerster van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Je hoeft niet aan te tonen dat je praktijklessen in een auto hebt gevolgd, beaamt ze. Er blijkt dus ook geen verplicht minimum aantal echte lesuren voorgeschreven te zijn. “Wij adviseren de mensen wel over rijscholen, geven tips en informatie over slagingspercentages”. Of ze al examenkandidaten hebben gehad die alleen online rijles hebben gehad, weet ze niet. “Dat lijkt me wel heel erg onverstandig”.
Kan een online rijles een echte rijles vervangen?
Nee, zegt Mark Maaskant van Prodrive Training. “Wij geven geen eerste rijlessen maar vooral verhoogde rijvaardigheidstrainingen en andere cursussen. Ook daarbij zie ik zulke computerlessen niet als vervanging maar als toevoeging. Dat kan heel nuttig zijn en in andere beroepsgroepen speelt de simulator al een heel belangrijke rol, kijk maar naar de scheep- en luchtvaart”. Maar wat kan zo’n online rijles je dan niet leren? “Voertuigbediening bijvoorbeeld, daar komt gevoel aan te pas. Maar ook ver vooruitkijken, de taal van de weg lezen. Ook slipveroorzakers als wegdekverschillen maar ook de verkanting van een bocht zie je alleen goed in de praktijk”.
Ook kilometers van online rijles zijn rijervaring
Directrice Andrea Poelstra van Green Dino vertelt in een interview met rijschoolpro.nl dat uit onderzoek is gebleken dat elke duizend kilometer rijervaring de ongevalskans met 10 procent daalt, en dat het brein geen onderscheid maakt tussen fysieke kilometers of simulatorkilometers. Volgens Poelstra blijkt ook uit onderzoek dat mensen die online rijles hebben gevolgd minder praktijklessen nodig hebben. Echt rijden is dus nog steeds noodzakelijk. Online rijles is dus niet de hele oplossing voor het lesverbod maar wel een goede aanvulling. Een crisis-pleister ook, want een deel van het simulator-lesgeld gaat naar je echte rijschool en naar onderzoek.