Lexus doopt eerste volledig elektrische model RZ
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FIMG_3442.jpg)
De eerste, specifiek als elektromodel ontwikkelde Lexus krijgt de naam RZ. Dat heeft de autobouwer bekendgemaakt tijdens een grootste presentatie in Brussel, waar het zijn toekomstplannen voor elektromodellen ontvouwde. De Lexus RZ, oftewel ‘Recreational Zero’, wordt halverwege 2022 voorgesteld.
De aanduiding Lexus RZ werd al in de zomer van 2020 in de Verenigde Staten, Australië en Europa gedeponeerd en de fabrikant registreerde de aanduiding half oktober in verschillende Aziatische merken. Daarmee geeft het merk aan dat de RZ een wereldspeler wordt en in tal van markten leverbaar wordt. De fabrikant liet overigens ook de aanduiding Lexus RZ 450e vastleggen. De E is de naam staat voor Electric, maar dat is overdreven aangezien de RZ reeds voor elektromodel staat. De crossover – vandaar de R in de naamgeving – stoot geen CO2 uit. Vandaar de Z van Zero in de aanduiding.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FMar30_LEX-LFZ-CY21-0017_1x1.jpg)
Alleen elektrisch
De RZ is specifiek als elektromodel ontwikkeld. Hij staat op Toyota’s e-TNGA-platform, dat Lexus voor louter elektrisch aangedreven modellen gebruikt. De gehele architectuur is rondom de elektrische aandrijflijn ontwikkeld. Het accupakket bevindt zich tussen de wielen en maakt deel uit van de structuur van het koetswerk. De elektromotor heeft een plekje aan de voorzijde gekregen, terwijl een tweede krachtbron achterin wordt geplaatst. De fonkelnieuw ontwikkelde aandrijflijn en platform worden voor de RZ verpakt in een crossover-koetswerk, dat grote gelijkenissen vertoont met de koetswerkvorm van de Toyota bZ4x.
LF-Z Electrified
De Japanners presenteerden overigens al eerder een studiemodel, zoals hier afgebeeld. Daarmee liet het merk zien hoe de toekomstige elektro-auto er uit komt te zien. Het studiemodel van de crossover was 4,88 meter lang en kwam in de breedte tot liefst 1,96 meter. De hoogte bedroeg 1,60 meter. De maatvoering wijkt sterk af van die van de Toyota bZ4X. Overigens luisterde het conceptmodel naar de naam LF-Z Electrified. LF staat traditioneel bij het merk voor Lexus Future. De erachter geplakte Z gaf dus al aan met welke naam de wereld rekening moest houden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2FDe-Lexus-UX-300e-Electric-gebouwd-volgens-Lexus-DNA-2.jpg)
Lexus UX300e
Voor Lexus is de RZ de tweede elektro-auto binnen het programma. Het merk levert al de UX300e, maar dat model deelt zijn technische basis met de benzineversies van de compacte crossover. De RZ is louter voor elektro-aandrijving ontwikkeld.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had