Lexus geeft vervolg aan LS, maar in welke vorm is de vraag
Het aller-, allereerste model dat Lexus direct na de oprichting lanceerde, was een grote sedan. Met die Lexus LS trad de Japanse Toyota-dochter direct toe tot het segment van de Luxury Saloons. Die productlijn blijft ook in de toekomst aan Lexus verbonden.
Dat geeft de topman van Lexus Spiros Fotinos aan: “Of er toekomst is voor de LS? Vast en zeker! Ik denk dat er een vlaggenschip in het assortiment zit. Of je dat model nu een ‘flagship limousine’ of hoe dan ook noemt, voor Lexus als ‘luxury brand’ is een dergelijk model belangrijk. Je laat er als fabrikant je technologische capaciteiten mee zien. Zo’n model is moeilijk te vermijden.”
Toch speelde de LS in Europa altijd een ondergeschikte rol in vergelijking met de Mercedes S-Klasse en de BMW 7-Serie. Zelfs de Audi A8 kent een grotere groep liefhebbers. Maar de LS wordt niet specifiek voor Europa ontwikkeld. Grotere afzetgebieden zijn Amerika, China en Japan. “Daar zijn de segmenten aanzienlijk zijn. In Europa niet, begrijpelijkerwijs. Door die andere afzetgebieden met een significante luxury-segmenten blijft Lexus naar de LS kijken. Waarom Lexus geen voet aan de grond krijgt in het Europese Luxury-segment? De klasse is niet zo groot. En historisch gezien wordt het gedreven door dieselversies en daarin zijn wij niet thuis. Wij bieden alleen de hybride-optie aan. Met de nieuwe EQS laat Mercedes-Benz zien dat het segment open staat voor elektrische aandrijving. De vraag is dus welke rol we in dat segment willen spelen, maar als we zeggen dat we in elk segment waarin we actief zijn een elektrisch model introduceren, dan…”, aldus Fotinos.
Gestroomlijnde fastback
Of de volgende generatie Lexus LS een traditionele sedan wordt, geeft Spiros Fotinos nog niet aan. Uit zijn woorden kun je opmaken dat de vraag naar de gebruikelijke sedan-vorm stabiel is en Lexus ervoor waakt dat er teveel de focus op SUV’s ligt. Hij geeft een hint door te zeggen dat een lage carrosserie veel beter is voor de aerodynamische waarde van de auto en dus voor het energieverbruik. De Japanners zullen waarschijnlijk eerder het voorbeeld van de Mercedes EQS volgen dan van de BMW i7. Wanneer de elektrische LS komt, is nog niet bekend. Gelet op de gemiddelde levensduur van de LS zou de auto omstreeks 2024 moeten komen. Vanwege de transitie naar elektrische modellen en het chipstekort in de auto-industrie kiezen vrijwel alle fabrikanten voor een gewijzigde introductieplanning.
(foto’s ter illustratie, concept car LS+ uit 2017)
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto