Lexus: ‘Geen leidende rol voor waterstof’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2F1mlexusineuropev3.jpg)
Als onderdeel van een productoffensief van elektrisch aangedreven Toyota’s brengt ook Lexus verschillende elektromodellen uit. Die beschikken allemaal over een elektromotor in combinatie met een batterij. Van waterstof is vooralsnog geen sprake. “We hoeven niet de leider te zijn”, geeft de topman van Lexus Europe aan.
De focus ligt op BEV’s ofwel Batterey Electric Vehicles. Maar Lexus negeert de ontwikkeling van waterstofauto’s niet. “Waterstof is interessant”, zegt Spiros Fotinos in gesprek met Autovisie. “Als mensen het over waterstof hebben, denken ze meteen aan de Toyota Mirai. Voor ons als organisatie is de Mirai een voorbeeld van hoe wij tegen waterstof aankijken. Waterstof speelt voor ons een grotere rol, vooral als je denkt aan vaste ecosystemen. Stel je een bus voor die op een vaste route rijdt en altijd op dezelfde plek eindigt. Dat je bij een busremise een waterstoftankstation kunt hebben en al je bussen op waterstof kunt laten rijden. Dit soort gesloten-lussystemen zijn dus voor de hand liggende kandidaten voor het gebruik van waterstof.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2Flexus_nx_300h_11.jpg)
Vaste energieopslag
Fotinos stipt echter de energieopslag aan. “Europa gaat over op groene energie. Een van de grootste uitdagingen waar we voor staan is waar we de energie in de daluren opslaan. Waterstof als vorm van vaste energieopslag is dus een zeer interessante oplossing.” Hij vervolgt: “De Mirai is een voorbeeld van de toepassing van waterstof in mobiliteit. Kunnen we een brandstofcel ook in een Lexus onderbrengen? Ja natuurlijk, als je naar de Mirai kijkt. Het is niet zo ver weg. Het platform, de grootte, wat je ook neemt, het is niet zo moeilijk voor ons om te doen.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Flizya4qbr4ql_800.jpg)
Technologieportfolio
Toch staat een waterstofauto van Lexus niet op de agenda. Het productoffensief richt zich op de BEV. “De vraag is echter vanuit het perspectief van de consument welke opeenvolging van gebeurtenissen moet plaatsvinden. Als je naar elektrificatie kijkt, dan hebben we het over de infrastructuur, de groene energieproductie, er moeten nog veel dingen gebeuren die sterk gericht is op het invoeren van elektrificatie. Dat soort oplossingen zijn op zijn minst voor de middellange termijn. Daar moet denk ik onze focus op liggen. Het feit dat we waterstof in onze technologieportfolio hebben, betekent dat als we een verschuiving zien, we klaar zijn om te reageren. Maar we hoeven als Lexus niet te leiden.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2Flexus_nx_300h_12.jpg)
Lexus Electrified
Lexus heeft momenteel één volledig elektrisch aangedreven model in zijn portfolio, maar deze UX is gebaseerd op een traditioneel platform. Een nieuwe lichting elektro-auto’s is aanstaande. Die types zijn gebouwd op een architectuur die specifiek voor elektro-aandrijving is ontwikkeld. De RZ bijt de spits af. Het model is onlangs gepresenteerd en gaat eind dit jaar in de verkoop. Daarna volgen modellen in alle soorten en maten, tot een sportwagen aan toe. Met de line-up compleet wil Lexus vanaf 2030 minimaal één miljoen elektro-auto’s per jaar verkopen.
De elektrische LFA komt echt, Lexus laat de eerste beelden zien!
Voor de ontwikkeling van de elektrotypes richtte het bedrijf ‘Lexus Electrified’ op. De businessunit kijkt niet specifiek naar nieuwe producten, ook naar kostenreductie van de accupakketten, het soort batterijen en het productie- en ontwikkelingsproces van de modellen. Overigens zal Lexus in 2030 niet alleen elektrische modellen aanbieden. Het merk geeft aan dat aan het einde van dit decennium van alle productlijnen een elektroversie bestaat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had