Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Nieuws 7 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

De eerste PHEV van Lexus: Lexus NX 450h+ – Review

Toen de Lexus NX in 2014 op de markt verscheen, was het nog een van de weinige hybride modellen. En zeker de enige met zo’n uitgesproken vormtaal. Een auto die we waardeerden om z’n kwaliteitsbeleving, lage verbruik en eigen karakter. Maar bekritiseerden omwille van het ondoorgrondelijke bedieningsconcept, non-descripte weggedrag en rauwe, trage aandrijflijn. Inmiddels is het tijd voor de tweede generatie, die slechts vijf procent van alle onderdelen van zijn voorganger overneemt.

Qua ontwerp, afwerking en materiaalmix is Lexus absoluut één van de koplopers in zijn segment. Net als bij de vorige NX zijn enkele hints naar het hoekige uiterlijk in het ontwerp opgenomen, en is hij louter in stijlvolle kleurencombinaties te krijgen. Het doet ons plezier om te kunnen melden dat er met de NX een totaal andere weg is ingeslagen inzake het bedieningsconcept. Het nieuwe infotainmentsysteem is ‘gewoon’ een aanraakscherm met moderne kaartweergave, logische menu’s en intuïtieve layout.

Lexus NX voor eerste maal met stekkeraansluiting, NX450h+

Volwaardige vijfzitter

Nog steeds is de NX niet per sé de ruimste auto van zijn klasse, maar wel een volwaardige vijfzitter. De stoelen hebben een mooie pasvorm van rugleuning en zitvlak, maar ontberen een aantal instelmogelijkheden om echt de perfecte zitpositie te vinden. Verwacht geen additionele functionaliteit buiten een neerklapbare achterbankleuning. Je gaat het interieur van de NX pas echt waarderen tijdens het rijden. Dan merk je namelijk hoe ontzettend effectief ruis van wind en banden buiten de auto wordt gehouden om een doodse stilte te realiseren.

Elektrische modellen Toyota en Lexus naast elkaar

RAV4

De Lexus NX is er voortaan ook als plug-in hybride, met de aandrijflijn uit de RAV4. Dat betekent een 2,5-liter viercilinder met 185 pk die op de vooras middels een tandwielstelsel is verbonden met een 134 kW elektromotor, plus een extra 40 kW elektromotor op de achteras voor een totaal van 309 pk. Een groot voordeel voor Lexus is dat het de benodigde techniek al lang in huis had, en er alleen maar een extern oplaadbare accu aan toe hoefde te voegen om er een PHEV van te maken. De NX is er al vanaf 59.990, maar meer prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt. Wil je weten hoe hij rijdt? Kijk dan de video.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.