Lexus NX voor eerste maal met stekkeraansluiting, NX450h+
Het behoudt van de naam NX behoort tot de minder dan 5% van alle componenten en onderdelen die Lexus voor pas de tweede generatie NX heeft overgenomen. De NX is nieuw, écht nieuw.
In vergelijking met zijn voorganger tenminste. De nieuwste editie staat op een compleet nieuwe bodemsectie, als je de vergelijking trekt met de eerste editie van de NX. Hij deelt de architectuur namelijk wel met andere modellen uit de Lexus- en Toyota-familie. Het platform TNGA vormt namelijk de basis voor tal van andere types, zoals de RAV4 van Toyota.
En juist met dat model deelt de tweede generatie NX ook zijn nieuwe aandrijflijn. De Japanse autobouwer voegt voor de eerste maal een plug-in hybride-aandrijflijn aan het leveringsprogramma toe. Het gaat om de uit de RAV4 bekende 2,5 liter viercilinder. Gekoppeld aan een elektromotor ligt het systeemvermogen op 306 pk. Gelijk aan het vermogen van de Toyota RAV4 en Suzuki Across met stekkeraansluiting. De NX450+, zoals die stekkerhybride officieel heet, heeft tevens het 18 kWh grote accupakket van zijn zustermodel. De elektrische actieradius is met 63 km niet overeenkomstig, maar dat komt door de testwaarde die Lexus hanteert. De Suzuki en Toyota scoren op papier beter. Die modellen hebben namelijk al een officiële homologatie op zak.
Ook als Hybrid
Naast deze NX450+ keert ook de gebruikelijke hybride-aandrijflijn van Lexus in de middelste SUV van het merk terug. De Japanners kiezen voor de 300h-aanduiding in combinatie met een 242 pk sterke geëlektrificeerde viercilinder. Waar de 450h er alleen als vierwielaandrijver is, verschijnt de 300h ook als voorwielaandrijver op de prijslijst. Naast deze geëlektrificeerde NX-types komen nog andere motorversies. Hoe dat zit, legt Sjoerd je uitvoerig uit in de video bovenaan.
Grotere maatvoering
Lexus zet op de met de Toyota RAV4 gedeelde bodemsectie een iets grotere carrosserie. Bij een gelijke wielbasis van 2,69 meter zijn lengte en breedte groter, maar de daklijn ligt enkele centimeters lager. In vergelijking met de eerste NX is tweede editie ook groter, in alle richtingen zelfs. De designafdeling tekende een koetswerk met een grotere overhang vóór en kleinere overhang achter. De a-stijl staat verder naar achteren, waardoor de motorkaplijn langer is. De drukke vormtaal wordt ook nu weer toegepast, maar er zit wat meer balans in het lijnenspel. Zo loopt de raamomlijsting visueel over in de achterlichtunits. Natuurlijk is de zogeheten Spindle-grille onveranderd aanwezig.
Snellere technologie
Binnenin is opnieuw plaats voor vijf personen. Lexus claimt dat de inzittenden meer bewegingsvrijheid kennen dan in zijn voorganger. De inzittenden kijken uit over een compleet nieuw vormgegeven dashboard met een minimum aan knoppen. Voor de bestuurder levert Lexus een head-up display, zodat belangrijke informatie zich in het gezichtsveld van de chauffeur bevindt.
Lexus LFA is sportwagen zonder grenzen – Sjoerds Weetjes #180
Op veiligheidsgebied claimt Lexus de activatie van de verschillende systemen te hebben versneld, zodat de technologie rapper op veranderende situaties reageert. Zo zou de adaptieve cruise control sneller reageren op signalen van de bestuurder en wordt de chauffeur op zijn beurt geattendeerd op veranderende verkeersregels, als de maximum snelheid. Een nieuwe voorziening is een deurblokkade, wanneer een inzittende wil uitstappen en een andere verkeersdeelnemer bevindt zich in de dodelijk van de auto. In de video zie je exclusief hoe de deurontgrendeling werkt.
Wanneer wordt de Lexus NX leverbaar?
Lexus brengt de NX300h en NX450h+ eind dit jaar op de markt. Het model staat de taak te wachten wederom de Europese verkoopranglijst van het merk te leiden. In Europa was vorig jaar bijna een derde van de verkoop een NX. De productlijn weet overigens met één generatie de top 3-positie in te nemen van meest geproduceerde Lexus-modellen, achter de RX (vier generaties) en de IS (drie edities). De eerste NX verscheen in 2014 en ging in augustus van dat jaar in productie. Voor de Europese markt bouwde Lexus het model in Japan. Dat zal dit maal niet anders zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had