Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 22 nov 2019
Leestijd: 2 minuten

Lexus debuteert in elektrowereld met UX 300e Electric

Volgend jaar wordt hét jaar van de elektrische auto, en dus moet ook Lexus mee gaan spelen. Het debuteert in die markt met de Lexus UX 300e Electric.

Lexus heeft nu nog geen elektrische auto op de markt, maar is daar als luxebedrijf van Toyota natuurlijk al wel lang mee bezig.  Op de Tokyo Motorshow van vorige maand presenteerde het nog de LF-30 Electrified Concept: een expressief conceptmodel met een accucapaciteit van 110 kWh en een vermogen van 544 pk. Op de autoshow van Guangzhou laten de Japanners echter hun eerste elektrische productie-auto die volgend jaar op de markt verschijnt zien. En dat is een model op basis van een auto die we al kennen. Het gaat hier namelijk om de Lexus UX 300e Electric.

Grille

Hoe expressief en bijzonder die LF-30 Electrified Concept is, zo ‘normaal’ is deze elektrische versie van de Lexus UX. Van buiten verschilt de 300e Electric namelijk nauwelijks van zijn hybridebroertje, de UX 250h. In de neus is zelfs de grote grille van dat model behouden gebleven, alhoewel deze voor de elektroversie wel een iets ander patroon heeft gekregen. Om toch duidelijk te maken dat het hier om de volledig elektrische versie van de UX gaat, heeft Lexus de hybride-emblemen op de achterportieren vervangen door het woord ‘electric’. Op de achterklep vinden we de type-aanduiding UX 300e.

Een 204 pk sterke elektromotor is onderdeel van de elektrische aandrijflijn. Tussen de voor- en achteras ligt een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 54,3 kWh. Lexus geeft aan dat die goed is voor een actieradius van 400 kilometer, maar die cijfers zijn helaas nog op de verouderde NEDC-meetmethode gebaseerd. De WLTP-cijfers zijn nog niet beschikbaar, maar het werkelijke bereik van de UX 300e ligt dus een stukje lager. Ook kan het merk nog niet delen hoe snel de nieuwe 300e kan laden.

Zwaartepunt

Net als de hybrideversie van de UX staat ook deze 300e op het GA-C platform dat van zichzelf al een laag zwaartepunt en daarmee goede rijeigenschappen heeft. De UX 300e Electric heeft door het batterijpakket in de vloer volgens Lexus een nog grotere carrosseriestijfheid en een lager zwaartepunt. Wat de toevoeging van die batterij doet met de binnenruimte, is nog niet bekend. Op prijzen voor de Nederlandse markt moeten we ook nog wachten. Wel is duidelijk dat de Lexus UX 300e Electric medio 2020 in ons land verschijnt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.