Linda Jackson: “We hebben de Cactus niet vermoord, maar geëvolueerd”
In de ogen van menig Citroën-liefhebber heeft Citroën de C4 Cactus ontleukt en karaktermoord gepleegd. Citroëns topvrouw Linda Jackson geeft aan dat ze zo wel moest handelen.
Amsterdam
“Ik heb een goede herinnering aan de C4 Cactus. Het eerste dat ik als CEO van Citroën deed was de persintroductie van de auto in Amsterdam. Het was in juni 2014, in mijn eerste werkweek. Maar ik heb de C4 Cactus laten evolueren. De C4 (zonder Cactus-aanduiding, red.) was aan het einde van zijn levenscyclus gekomen. Ik moest een oplossing vinden om de periode tussen de C4 en zijn opvolger op te vangen. Dus bedacht ik om de C4 Cactus te gebruiken om de C4-rijders bij ons merk te kunnen houden.”
Bijzondere wielophanging
“Het resulteert in twee grote aanpassingen. Enerzijds is het ontwerp aangepast, anderzijds voeg je er zaken als de bijzondere wielophanging en stoelen aan toe. Het gaat er bij deze auto om wat je ervaart tijdens het rijden. Het onderstel is heel belangrijk, omdat de auto je het vliegend tapijt-gevoel geeft dat jaren geleden in Citroëns DNA zat. Het is overigens veel meer dan alleen het onderstel en de stoelen, ook de rijsystemen hebben we uitgebreid. Ja, ook het exterieur is aangepast en de grote Airbumps zijn gewijzigd, maar ze zijn nog steeds op de flanken aanwezig. We wilden dat de auto lager werd, wat gedaan is door de dakrails en bodemvrijheid te veranderen. De bredere achterlichtunits versterken dat.”
Belangrijk werk
De vernieuwde C4 Cactus moet nu een bredere doelgroep aanspreken, zowel de C4 Cactus als de C4-liefhebbers. De Cactus heeft heel belangrijk werk voor Citroën verricht. Het heeft het pad geplaveid voor de toekomst en diende ter inspiratie voor wat volgde, zoals de C3, C3 Aircross en C5 Aircross.”
Cactus-toevoeging
Heeft u overwogen om de toevoeging Cactus te laten vallen? “Het was een fel debat of we alleen C4 of ook Cactus als naam moesten gebruiken. Ik was voorstander van de naam, want Cactus vormde het begin van alles wat we nu doen. En de auto was een groot succes, met 280.000 verkochte exemplaren wereldwijd. De Cactus begon als model voor Europa, maar wordt momenteel ook daarbuiten verkocht, zoals in Japan en Australië. Bij de marktintroductie wisten we dat het twee kanten op kon gaan. Door zijn ongewone design zou hij een succes kunnen worden, maar ook weer niet. Hij was erg zwart/wit.”
Doorsnee
Citroën werkt inmiddels aan een echte opvolger voor de C4. Dat moet volgens Jackson een model worden dat niet traditioneel van lijn is en geen doorsnee karakter heeft. Hij moet onderscheidend zijn, iets dat de laatste C4 absoluut niet was. De topvrouw laat niets los over het introductiejaar, maar uit haar woorden blijkt dat het tot 2021 duurt voordat hij er komt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto