Waarom zelfs de duurst mogelijke Lotus Eletre een koopje is
Eerder schreven we al over hoe de Lotus Eletre sneller is dan een Lamborghini Urus. Dat terwijl de instapper slechts een derde betaalt van wat je voor het Italiaanse volbloed moet neertellen.
We probeerden de duurst mogelijke Lotus Eletre samen te stellen, en tot onze verbazing is deze auto nog altijd verrassend ‘betaalbaar’. Betaalbaar is echter een multi-interpretabel begrip en de definitie daarvan moet voor sommigen wellicht een beetje worden opgerekt.
Een Lotus Eletre voor minder dan een ton
De instapper van Lotus’ elektrische SUV begint bij minder dan een ton; 98.690 euro om precies te zijn. Minder dan de Lotus Emira en wisselgeld vergeleken met Lotus’ bijna twee miljoen euro kostende hypercar genaamd de Evija.
Een ton is uiteraard niet niks, maar daar krijg je zelfs bij de instapper al het nodige voor terug. Allereerst is het een grote, ruime SUV van een sportwagenfabrikant. Voor goedkoopste Cayenne betaal je al gauw zo’n 10.000 euro meer. Maar waar je in deze Cayenne een hybride V6 met 470 pk vindt, wordt het instapmodel van de Lotus Eletre aangedreven door twee elektromotoren die maar liefst 603 pk genereren.
Duurst mogelijke Lotus Eletre R
Om de duurst mogelijke Eletre te configureren moet je echter starten met het topmodel: de Lotus Eletre R. Die beestachtige EV levert een niet misselijke 919 pk, waarmee hij slechts 2,95 seconden over een 0 tot 100-sprintje doet. Daarmee laat hij een Lamborghini Urus Performante stof happen. De Italiaan doet over diezelfde sprint 3,3 seconden.
De Lotus Eletre R begint bij ruim 154.000 euro. Gaan we opties aanvinken, dan groeit de bon in een moordend tempo. ‘Blossom Grijs’ kost ruim twee mille en is daarmee de duurst mogelijke lakkleur. Voor 5.690 euro vinken we 23-inch, hoogglans zwarte wielen aan. Wil je carbon-keramische remmen tussen de spaken door zien schemeren, dan ben je nog eens 11.860 euro lichter. Met het uitgebreide carbon exterieurpakket komt daar nog eens ruim zeven mille bij.
Zo’n zelfde pakket heb je ook voor het interieur en dat kost je 3.390 euro. Verder moet je ook de portemonnee trekken voor de comfortstoelen (4.600 euro). Wil je die samen met de rest van het interieur in ‘Cloud Wit’ hebben, dan betaal je nog eens 2.550 euro. We blijven vrolijk verder vinken: een KEF-audiosysteem (6.660 euro), intelligent glazen dak (1.820 euro) en snelweghulppakket (2.420 euro) voeren de prijs flink op.
Na alle prijzige opties van de Lotus Eletre te hebben aangevinkt, rolt er onderaan de streep een bedrag uit van 203.380 euro. Een flinke smak geld en toch durven we het ‘betaalbaar’ (in de breedste zin van het woord) te noemen. Het is inderdaad niet te vergelijken de prijzen van spotgoedkope occasions, maar in zijn klasse is het een relatief betaalbare wagen.
Een koopje
Het gaat allemaal om perspectief. Kijk eens naar high performance SUV’s van andere sportwagenfabrikanten: De goedkoopste nieuwe Lamborghini Urus kost je minimaal een ton meer, een Aston Martin DBX idem dito. Voor de krachtigste Porsche Cayenne, de Turbo GT, ben je ook minimaal 300.000 euro kwijt. Een SUV met dit vermogen en de exclusieve badge van een sportwagenfabrikant is haast niet te vinden voor twee ton. In dat opzicht is zelfs de duurst Lotus Eletre R een koopje.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?