Lotus Emira GT4: ‘de laatste en beste circuitracer met brandstofmotor’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FLotus-Emira-GT4_3-1.jpg)
Een paar maanden geleden introduceerde Lotus de nieuwe Emira. Dat is de laatste sportwagen van het merk met een verbrandingsmotor. Van deze straat-versie maken de Engelsen nu een lichtgewicht racemonster genaamd de ‘Lotus Emira GT4’.
De circuitauto is gebouwd in samenwerking met RML Group, bekend van de successen in fabrieks-raceklasses met onder andere Nissan en Chevrolet. Lotus wil met behulp van RML een knallend einde geven aan de racerij met brandstofmotoren.
Minder gewicht, maar toch de zware V6
Hiervoor maakt het de Lotus Emira een stukje lichter. Het reguliere model weegt 1405 kilogram, de circuitracer is 145 kilogram afgevallen. Bedenk echter ook dat Lotus kiest voor een zwaardere aandrijflijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FLotus-Emira-GT4_5.jpg)
Bij de straatvariant is er keuze uit een 2,0-liter viercilinder turbomotor van Mercedes-AMG of een 3,5-liter V6 met supercharger van Toyota. Bij de GT4 heb je geen keuze, de Japanse motor ligt altijd achter de voorstoelen van de Lotus Emira GT4 en is goed voor een maximaal vermogen van 400 pk. Dit motorblok is gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak, met schakelflippers achter het stuur. De transmissie stuurt het vermogen enkel naar de achterwielen.
De Lotus Emira GT4 is klaar voor het circuit
Zowel het interieur, de carrosserie als de aerodynamica zijn voor de GT4-raceklasse verbeterd. Daarnaast krijgt de competitieauto een gigantische spoiler, een 96 liter grote brandstoftank en een aangepast remsysteem.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FLotus-Emira-GT4_1.jpg)
Om zo hard mogelijk de bocht door te kunnen beschikt de Lotus Emira GT4 over schroefveren van Öhlins en op het circuit georiënteerde Pirelli GT4-banden. Voor de veiligheid – en om aan de FIA-regels te voldoen – wordt de bestuurder omsloten door een rolkooi en blijf je door de vierpuntsgordel strak in de sportstoelen hangen.
Dit zijn de elektroplannen van Lotus, volgend jaar al een SUV
De prijs van de Lotus Emira GT4 is nog niet bekend. Ook het productieaantal is nog onduidelijk. De Britten gaan een aantal auto’s bouwen voor 2022, maar bij meer vraag komt er nog een serie in 2023. De auto wordt dit jaar officieel gelanceerd tijdens een event op het testcircuit van Hethel (Engeland).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FLotus-Emira-GT4_2.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had