Lotus Emira sterk uit de startblokken in Benelux
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSW-LOTUS-EMIRA-SRa.jpg)
Na zijn start in Nederland is de Lotus Emira nu zijn Benelux-toer in België aan het afronden. De Engelse sportwagen bracht per dealer een bezoek van twee dagen, waarna het verder Europa in trekt. De nieuwste telg uit Hethel is gewild, zo blijkt.
In Nederland heeft Van der Kooi Sportscars reeds 27 orders mogen ontvangen. Het grote deel van de bestelling kwam van Lotus-bezitters die de tweezits sportcoupé op basis van slechts een foto bestelden. Tijdens de presentatie op Nederlands grondgebied kwamen daar nog enkele bestellingen bij, terwijl de komende dagen enkele bezoekers hun aanwezigheid tijdens de tijdelijke showroomonthulling zullen omzetten in de bestelling.
Orders in België
Van de vier Belgische vertegenwoordigers was alleen Lotus Antwerpen bereikbaar. De dealer laat weten reeds dertig keiharde orders te hebben ontvangen. Het dealerbedrijf liet de Emira afgelopen maandag en dinsdag aan meer dan 300 genodigden zien. Inmiddels staat de Emira elders in België waar de dealers druk doende zijn met of de presentatie of de voorbereidingen voor de lokale onthulling.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSW-LOTUS-EMIRA-SRb.jpg)
Nederland kiest viercilinder, België de V6
De Emira keert pas vanaf mei terug op Nederlands en Belgisch grondgebied. In april start de bouw van de sportcoupé. Zowel de rechtsgestuurde als de linksgestuurde modellen zullen meteen beschikbaar zijn. In eerste instantie komt de Emira met een motorisering, een 3,5 liter V6-motor van Toyota. De supercharged krachtbron met zo’n 400 pk wordt later vergezeld door een 2,0 liter viercilinder turbomotor van Mercedes-AMG. Deze 375 pk sterke krachtcentrale volgt in de zomer van 2022.
Het overgrote deel van de Nederlandse kopers wacht op de financieel aantrekkelijke viercilinder. Nu vermeldt meer dan driekwart van de orders de viercilindermotorversie. In België daarentegen staat op iets minder dan de helft van de bestelformulieren de vierpitter. Het gros kiest daar voor de V6-uitvoering, wat volgens Lotus Antwerpen te danken is aan de beschikbaarheid van een handbak. De manuele transmissie wordt met uitsterven bedreigd. De handgeschakelde transmissie is op de Emira louter in combinatie met de V6-motor beschikbaar. De viercilinder krijgt standaard een automaat met dubbele koppeling, terwijl op de V6 keuze is uit een handbak en conventionele automaat.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSW-LOTUS-EMIRA-SRc.jpg)
Sjoerds Weetjes 266
Wil je alles weten over de Lotus Emira, kijk dan zeker Sjoerds Weetjes 266.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had