Lotus stelt Evija uit en ontdekt dat-ie meer vermogen heeft
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F1_lotus_evija_front.jpg)
Lotus was van plan om dit jaar de levering van de Evija te starten, maar dat gaat niet lukken. De Britse autobouwer moet de marktintroductie met zes maanden uitstellen, maar ontdekt daardoor ook positieve punten.
Met de Evija is Lotus de eerste fabrikant die een productiemodel introduceert in de wereld van elektrische hypercars. Althans, dat was de voorspelling. Want ook Automobili Pininfarina, Rimac en Hispano Suiza hebben eerder gezegd dit jaar met een elektro-model te komen. Rimac heeft dat inmiddels al aangepast en zegt dat de eerste C_Two’s begin volgend jaar op de markt verschijnen.
Testmaanden
Ook Lotus laat nu via Autocar weten dat de elektrische Evija pas volgend jaar voor de deur van de klant staat. De reden daarvoor is duidelijk: de coronapandemie. Door de mondiale crisis en de restricties die daaruit volgden, heeft het ontwikkelingsproces maanden stil gelegen. “We hebben vijf testmaanden gemist, vooral in Europa. Zo hebben we niet in warme temperaturen in Spanje kunnen rijden. Het is niet zo makkelijk om dat soort geplande tests zomaar te verplaatsen”, zo zegt Lotus-baas Phil Popham.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F5_lotus_evija_rear_3_4.jpg)
Toch heeft de vertraging ook tot positieve zaken geleid. Zo heeft het tijdens de lockdown andere elementen van de auto kunnen verbeteren, zoals de aerodynamica en downforce. Ook kwam het erachter dat de Evija geen vermogen van 2000, maar 2028 pk heeft. Of dat ook invloed heeft op de prestaties van het model (binnen 3 seconden naar 100 km/h en een top van 320 km/h), zegt Lotus niet.
Wereldtournee voor de Evija
De krankzinnige hypercar staat volgens Lotus dus in het eerste halfjaar van 2021 op de stoep bij de eigenaar. Lotus gaat maximaal 130 Evija’s bouwen, waarvan er nu 70 van zijn verkocht. De Britten zijn van plan om de Evija mee te nemen op een wereldtournee, om meer klanten aan te spreken. Dat stond overigens al op de planning voor dit jaar, maar werd gecanceld door de coronacrisis. Wie een Evija wil bezitten, moet daar $1,7 miljoen (€1,88 miljoen) voor neerleggen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had