Lotus Type 130 draagt naam Evija
Lotus grijpt het Goodwood Festival of Speed aan om een nieuw puzzelstukje van zijn eerste elektrische hypercar te leggen. De Engelse autobouwer verklapt nu de naam. Hij gaat Evija heten.
Eviwat? Evija. Je spreekt het uit als Ev-eye-a’ en volgens de sportwagenbouwer betekent het ‘the first in existence’ of ‘the living one’. In de naam komt ook EV voor en dat is passend voor de ‘electric vehicle’. De sportwagen is het eerste elektromodel van het merk. Bovendien is het de eerste auto die onder supervisie van eigenaar Geely wordt gemaakt. Voor de ontwikkeling heeft Lotus de hulp ingeroepen van Williams Advanced Engineering, een onderdeel van de Formule 1-renstal die momenteel onderaan het kampioenschap bungelt.
Type 130
Lotus kondigde enkele maanden geleden de komst van de hypercar aan. Het bedrijf sprak toen van Type 130, wat de interne codenaam voor het model is. De auto wordt een carbon fibre sportcoupé met een ongeveer 2000 pk sterke elektrische aandrijflijn. Lotus zal de auto volgend jaar in productie nemen. Hoewel er in eerste instantie geen sprake was van een gelimiteerde oplage, blijkt het productievolume wel degelijk vooraf vast te staan. Lotus maakt slechts maximaal 130 stuks -het kunnen er dus ook minder worden- van de supersnelle hypercar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze 5 hot hatch-occasions zijn nu verrassend goed te betalen
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?